Grupa: Misie

Tu opis grupy Misie.

Aktualności z grupy: Misie

KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG

KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG

2020-06-29

Wakacje to taki czas, że trochę zwalniamy, odpoczywamy w różnych środowiskach warto przyjrzeć się świadomie swojemu dziecku w nowych sytuacjach i zauważyć ewentualne trudności. Część zapewne wynika z różnych innych przyczyn (niedojrzałość, osobowość lub temperament, brak wcześniejszych doświadczeń, brak lub niejasne granice itd.) jednak część z nich może wynikać z zaburzeń integracji sensorycznej, niekoniecznie "nie wiem co się dzieje z tym moim dzieckiem" lub "bo jest niegrzeczny".     

            Mózg dziecka otrzymuje informację z wielu źródeł (wzrok, słuch, dotyk, równowaga), musi dokonać rozpoznania, posegregowania i interpretacji, po czym tworzy reakcję odpowiednią do sytuacji. Gdy zaburzona jest ta organizacja wrażeń zmysłowych bo układ nerwowy niewłaściwie organizuje bodźce zmysłowe a reakcja na nie jest zbyt duża lub za mała (nieadekwatna do bodźca) mówimy o zaburzeniach integracji sensorycznej. Integracja sensoryczna rozpoczyna się już w okresie prenatalnym i kształtuje do około 7-10 roku życia. Prawidłowo zachodzące procesy integracji sensorycznej są gwarancją harmonijnego rozwoju dziecka oraz możliwości uczenia się. Dysfunkcje nie są związane z uszkodzeniem narządów zmysłu, np. niedosłuchem, a dotyczą jedynie nieprawidłowości w zakresie przetwarzania bodźców sensorycznych. Niestety zaburzenia te nie "znikają' z wiekiem, nie wyrasta się z nich a wręcz przeciwnie pogłębiają się i utrudniają uczenie się i nabywanie kolejnych umiejętności szkolnych. Dlatego watro o tym wiedzieć i mieć na uwadze.  Linki do stron na których można zgłębić wiedzę o integracji sensorycznej 

 http://www.pstis.pl/pl/html/index.php?str=podstrona_terapia

 https://mamotoja.pl/integracja-sensoryczna-kiedy-dziecku-jest-potrzebna-terapia,wazne-etapy-w-rozwoju-dziecka-artykul,4350,r1p1.html

Zachowania, które mogą wskazywać na problemy z integracją sensoryczną:

  • Dziecko jest niespokojne, płaczliwe, ma kłopoty z zaśnięciem, często wybudza się w nocy
  • Ma trudności z jedzeniem
  • Jest niezdarne, słabo skoordynowane, ma trudności z ubieraniem się
  • Nie jest samodzielne
  • Ma problemy z utrzymaniem równowagi, często przewraca się na prostej drodze
  • Często wpada na stojące przedmioty
  • Ma problem z koncentracją uwagi, często się rozprasza
  • Przyjmuje nieprawidłowa postawę przy stoliku lub ławce – podpiera głowę, zjeżdża z krzesła
  • Jest nadruchliwe, nie może usiedzieć w jednym miejscu, często zmienia aktywności i pozycje ciała
  • Uwielbia karuzelę i huśtawki lub ich unika
  • Porusza się nieadekwatnie do sytuacji - zbyt wolno lub zbyt szybko
  • Jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża, bywa uparte, niezadowolone bez przyczyny, ciężko zrozumieć przyczynę jego zachowania
  • Trudno mu nauczyć się jazdy na rowerze, hulajnodze
  • Czuje się niepewnie na niestabilnym podłożu np. materacu
  • Przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością, okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłogi, np. wejść na schody
  • Nie toleruje zabiegów higienicznych np.: mycie głowy, kąpiel, obcinanie włosów, paznokci
  • Nie lubi się przytulać, nie lubi niespodziewanego dotyku lub przeciwnie nadmiernie obściskuje, dąży do mocnego kontaktu fizycznego
  • Nie znosi metek od ubrań
  • Zwykle odmawia ubierania nowych rzeczy, woli nosić stare, często już znoszone rzeczy
  • Nadmiernie zwraca uwagę na brudne dłonie, unika brudzących zabaw
  • Nie adekwatnie dopasowuje siłę do zadania
  • Unika zabaw zespołowych z kolegami, rodzeństwem, jest kiepskim zawodnikiem w zespole – myli kierunki, jest zagubione na boisku
  • Sprawia wrażenie, że nigdy się nie męczy lub wręcz przeciwnie męczy się bardzo szybko
  • Ma problem z zaplanowaniem ruchu, nie wie od czego zacząć wykonanie nowej czynności
  • W nowym miejscu czuje się zagubione, potrzebuje sporo czasu by się odnaleźć w otoczeniu
  • Uwielbia ekstremalne przeżycia np. skoki na głęboka wodę, szybką jazda na nartach na tzw. „krechę”, szybkie zjeżdżalnie wodne, ciągle mu mało, nie zwraca uwagi na niebezpieczeństwo.
  • Ma trudności szkolne np. z czytaniem i pisaniem, cięciem nożyczkami, odwraca litery, cyfry, ma trudności w przepisywaniu z tablicy, nie ma dominacji jednej ręki

Profesjonalną diagnozę oraz terapię Integracji Sensorycznej dokonuje certyfikowany terapeuta. Jednak każdy rodzic może wyłapać symptomy (by zgłosić się do specjalisty) i codziennie zadbać o dostarczanie swoim dzieciom zrównoważonych, a jednocześnie różnorodnych bodźców sensorycznych.

Przesyłam Państwu kilka linków do stron z zabawami sensorycznymi... zachęcam do zabaw w różnych masach i z różnymi fakturami, zwłaszcza że jest ciepło i zabawy z płynami nie są takie straszne (dla rodzica oczywiście).  Dzieciom, nie tylko z zaburzeniami integracji sensorycznej wskazana jest taka forma aktywności, z której zapewne będą mieć również dużo frajdy i miłych doznań.
https://dziecisawazne.pl/18-zabaw-wspierajacych-integracje-sensoryczna-ktore-mozemy-wykonac-w-domu/
https://dziecisawazne.pl/15-zabaw-sensorycznych-dla-maluszkow/

https://mojedziecikreatywnie.pl/2013/09/koo-rozmaitosci/
https://www.charezinska.pl/5-najbardziej-lubianych-zabaw-sensomotorycznych/
https://www.charezinska.pl/ekologiczna-jadalna-plazma-glut-sensoryczna/

https://kreatywnewrota.pl/porozmawiajmy-o-rodzajach-slime-czyli-mamo-zrobmy-gluta/ - page-content

 

Przesyłam również linki do stron na których można odnaleźć sposoby na wakacyjną nudę naszych dzieci:

 https://view.genial.ly/5eede74503dcf70d91737147/game-breakout-bezpieczne-wakacje

https://dzieciakiwdomu.pl/2018/07/pomysly-na-wakacyjne-zabawy-i-prace-plastyczne-dla-dzieci-na-lato.html

http://worekpelenpomyslow.blogspot.com/search/label/materia%C5%82y do pobrania

https://mojedziecikreatywnie.pl/?s=wakacje

Życzę gorących, bezpiecznych i niezapomnianych wakacji

Do zobaczenia w przedszkolu we wrześniu :)

Anna Guz psycholog

Przeczytaj: KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG ...
CERTYFIKAT  WZOROWEJ  PLACÓWKI  W OGÓLNOPOLSKIM  PROJEKCIE  „MAŁY MIŚ W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY”

CERTYFIKAT WZOROWEJ PLACÓWKI W OGÓLNOPOLSKIM PROJEKCIE „MAŁY MIŚ W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY”

2020-06-24

Z radością informujemy, iż  Przedszkole Miejskie Nr 2 w Lubartowie zdobyło CERTYFIKAT WZOROWEJ PLACÓWKI  w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym „Mały Miś w świecie Wielkiej Literatury”.  Organizatorem projektu w roku szkolnym 2019/2020  jest Aneta Konefał, oraz Grupa MAC  Edukacja oraz  wydawcą miesięcznika „Bliżej Przedszkola”. Honorowy patronat nad projektem objął  Rzecznik Praw Dziecka.

Nasze przedszkole, a dokładnie grupa 5- latków  „Pszczółki” pod  nadzorem Pani Renaty Poznańskiej przystąpiła do projektu, którego celem jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa. Warunkiem  otrzymania certyfikatu było  zaliczenie modułów. Tematyka modułów jest zgodna z kierunkami polityki Ministerstwa Edukacji Narodowej na rok szkolny 2019/2020. Realizacja modułów sprzyja kształceniu u dzieci kompetencji kluczowych, które stanowią połączenie wiedzy, umiejętności i postaw uważanych za niezbędne dla potrzeb samorealizacji i rozwoju osobistego, aktywnego obywatelstwa, integracji społecznej oraz zatrudnienia. Realizacja modułów dostarczyła dzieciom wielu wrażeń ,radości i bogatych doświadczeń.

W ramach projektu  nasze dzieci zrealizowałymoduły :

1. Czytające przedszkolaki

2. Misiowy wolontariat

3. Dzień pluszowego misia

4. Mały Miś i prawa dziecka

5. Bezpieczni z Małym Misiem

6. Zmisiowany Dzień Matematyki

 

Wszystkie moduły opierają się na postaci Małego Misia – pełniącego rolę przewodnika po świecie literatury oraz na propagowaniu czytelnictwa. Najważniejsze założenia poszczególnych modułów:

  1. Moduł    Mały Miś –Czytające Przedszkolaki

Razem z Misiem przedszkole realizowało kierunek polityki MEN: wychowanie do wartości poprzez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych.

Wiodące kompetencje kluczowe: porozumiewanie się w języku ojczystym.

Rozwijanie czytelnictwa: czytanie w domu i przedszkolu, prezentacja dzieciom utworów polskich  pisarzy i poetów.                                                                   

Dzieci wraz z nauczycielem wybierały grupową maskotkę –Misia, który w roku szkolnym 2019/2020 odbył  czytelniczą podróż po domach przedszkolaków. Misiowi zostało  nadane imię, a projekt zainaugurował  czytanie w przedszkolu/grupie przedszkolnej, do którego zapraszaliśmy osoby związane z przedszkolem ( przedstawicieli różnych zawodów).

  1. Moduł  Misiowy wolontariat

Razem z Misiem przedszkole realizowało kierunek polityki MEN: profilaktyka uzależnień; wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich.

Wiodące kompetencje kluczowe: kompetencje społeczne i obywatelskie. Rozwijanie czytelnictwa: zapoznanie z bajkami i wierszykami traktującymi o wartości dobra i wzajemnej pomocy.

W module tym Miś uczył dzieci wrażliwości społecznej oraz pomagania innym i odpowiedzialności za otaczający świat. Cały rok prowadzono różnorodne, aktywne działania na rzecz potrzebujących. Bezinteresowna pomoc jest wartością bezcenną, lecz niestety coraz bardziej zaniedbywaną we współczesnym świecie. Mały Miś poprzez bajki i wierszyki pokazał, że satysfakcja z ofiarowania komuś uśmiechu jest największym podziękowaniem i nagrodą za wykonaną pracę. Zachęcanie  do działania rodziców dzieci, by wspólnie zrobić coś dobrego dla lokalnych społeczności lub włączyć się do działań o ogólnopolskim, a nawet międzynarodowym charakterze.

  1. Moduł  Dzień Pluszowego Misia

Razem z Misiem przedszkole realizowało kierunek polityki MEN: wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich.

Wiodące kompetencje kluczowe: świadomość i ekspresja kulturalna.

Rozwijanie czytelnictwa: zabawy czytelnicze.

Moduł krótkoterminowy –wspólne obchody Dnia Pluszowego Misia w duchu rozwijania czytelnictwa i współpracy między przedszkolami. Zabawy czytelnicze z misiami, rozwijanie zdolności dzieci poprzez udział w konkursach.

  1. Moduł  Mały Miś i prawa dziecka

Razem z Misiem przedszkole realizowało kierunek polityki MEN: wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich.

Wiodące kompetencje kluczowe: umiejętność uczenia się.

Rozwijanie czytelnictwa: rozwijanie umiejętności interpretacji utworów literackich.

W 30. rocznicę przyjęcia przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych Konwencji o prawach dziecka Mały Miś zachęcał  do przypomnienia podstawowych praw najmłodszych. Przeprowadzenie  zajęć na temat  praw dziecka.

  1. Moduł  Bezpieczni z Małym Misiem

Razem z Misiem przedszkole realizowało kierunek polityki MEN: profilaktyka uzależnień. Wiodące kompetencje kluczowe: kompetencje społeczne i obywatelskie.

Rozwijanie czytelnictwa: głośne czytanie dzieciom przez przedstawicieli instytucji działających na rzecz bezpieczeństwa.

W ramach modułu przedszkole zaprosiło  do współpracy instytucje działające na rzecz bezpieczeństwa: policję, straż pożarną, ratownictwo medyczne itp. Wspólne czytanie utworów dla dzieci, zabawy na temat bezpieczeństwa inspirowane literaturą . Zwrócenie  uwagi na problem bezpieczeństwa w Internecie włączając się w Dzień Bezpiecznego Internetu. Działania  uzupełnione były  o twórczość plastyczną dzieci –wykonanie wspólnie plakatu zachęcającego do przestrzegania zasad bezpieczeństwa.

 

  1. Moduł  Zmisiowany Dzień Matematyki

Razem z Misiem przedszkole realizowało kierunek polityki MEN: rozwijanie kompetencji matematycznych.

Wiodące kompetencje kluczowe: kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne.

Rozwijanie czytelnictwa: tworzenie opowieści matematycznych. Moduł krótkoterminowy –wspólne obchody Dnia Matematyki w duchu rozwijania czytelnictwa i współpracy.

Wspólne  wykonie liczmanów, pomocy matematycznych,  misiowe zabawy matematyczne.

Udział w projekcie przyczynił się w dużym stopniu do rozwoju dzieci, a także do doskonalenia pracy własnej nauczyciela. Wymagał zaangażowania i dodatkowych działań, ale osiągnięte efekty posłużyły podniesieniu jakości pracy przedszkola. Przede wszystkim projekt stanowił atrakcyjną formę realizacji zadań przedszkola opisanych w podstawie programowej.

 

Teresa Kosior -dyrektor przedszkola

 

 

 

 

 

Przeczytaj: CERTYFIKAT WZOROWEJ PLACÓWKI W OGÓLNOPOLSKIM P... ...
PRACA PRZEDSZKOLA W LIPCU I SIERPNIU 2020 r.

PRACA PRZEDSZKOLA W LIPCU I SIERPNIU 2020 r.

2020-06-15

Szanowni  Rodzice

 

Burmistrz Miasta Lubartów rozważa możliwość otwarcia w okresie wakacyjnym wszystkich przedszkoli prowadzonych przez Gminę Miasto Lubartów.

 

To od Państwa złożonych deklaracji będzie uzależniona ostateczna decyzja Burmistrza w tej sprawie.

Zapisy dzieci do przedszkola w okresie wakacyjnym przyjmuje bezpośrednio dyrektor placówki. Zainteresowani rodzice mogą złożyć wypełnione deklaracje w kancelarii przedszkola lub przesłać na adres e-mail przedszkole.miejskie2@wp.pl poprzez załączenie zeskanowanej deklaracji   w terminie do dnia 19.06.2020 r.

 

Teresa Kosior -dyrektor przedszkola

 

Przeczytaj: PRACA PRZEDSZKOLA W LIPCU I SIERPNIU 2020 r. ...
Zabawy naszych przedszkolaków w domu. ZDJĘCIA DZIECI

Zabawy naszych przedszkolaków w domu. ZDJĘCIA DZIECI

2020-06-08

Aleksandra z grupy Misie

Alicja z grupy Pszczółki 

Pola i Antoś  z grupy Pszczółki 

Julek  z grupy Pszczółki 

Kornelia z grupy Motylki z siostrą Natalką

Zosia z grupy Biedronki

Weronika z grupy Krasnoludki

Ninka z grupy Pszczółki 

Marlenka z grupy Krasnoludki z siostrą Laurą

Natalia z grupy Motylki

Milenka z grupy Krasnoludki

Julia z grupy Pszczółki 

Kinga  z grupy Biedronki

 

 

 

 

 

Przeczytaj: Zabawy naszych przedszkolaków w domu. ZDJĘCIA DZIE... ...
Język angielski

Język angielski

2020-06-08

Witam dzieci i rodziców

i zapraszam do krótkiej powtórki : opposites

Posłuchaj popatrz i powtórz:

Kids vocabulary - Opposite Words - Learning about Opposites - English for kids

https://www.youtube.com/watch?v=LF3crlV28xA

Zaznacz właściwe przeciwieństwa i spróbuj nazwać je po angielsku.

 

A teraz narysuj samodzielnie przeciwieństwa i nazwij je po angielsku.

 

Wszystkie materiały graficzne i karty pracy dostępne są na poczcie Wirtualnej Polski:

Login:jang245@wp.pl

Hasło:przedszkole245

 

 

See You!!

 

Przeczytaj: Język angielski ...
KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG

KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG

2020-06-04

Pod pojęciem dziecięcej matematyki w przedszkolu kryje się nie tylko liczenie, dodawanie i odejmowanie ale również szereg innych czynności, które nie zawsze zaliczymy do matematycznych. Matematyka jest przedstawiana dzieciom jako proces poszukiwania, proces próbowania i popełniania błędów, w którym używanie metod i budowanie rozumienia pojęć dokonuje się poprzez rozwiązywanie problemów, a nie w drodze przekazywania zorganizowanej, ograniczonej wiedzy. Przyczynia się do rozwoju poznawczego i wzmacnia podstawowe umiejętności poznawcze, takie jak obserwacja, umiejętność reprezentowania danych, interpretowania ich, analizowania i syntetyzowania, ale też oceniania i realizowania zaplanowanych działań. Dzieci rozwiązując problemy, manipulując, doświadczając, eksperymentując stosują różne strategie, oceniają i weryfikują wyniki itp. Dzięki temu powoli stają się odkrywcami i krytycznymi użytkownikami wiedzy. Pokazujemy im od najmłodszych lat, że elementy matematyki odnajdujemy w życiu codziennym na każdym niemalże kroku.

Do dziecięcej matematyki na poziomie przedszkola należą:

  • Orientacja w schemacie własnego ciała oraz orientacja przestrzenna (o tym obszerniej za tydzień)
  • Rytmy – to wszelka regularna powtarzalność w czasie lub w przestrzeni. Dostrzeganie rytmu, jego odtwarzanie, kontynuowanie, przekładanie z jednej reprezentacji na drugą jest ważnym typem myślenia. Rytm pozwala orientować się w czasie, dostrzegać czasowy wymiar wydarzeń, rozwijać progresywne rozumienie czasu, zwłaszcza świadomość, że istnieje seria wydarzeń występujących w porządku czasowym. Rytmy są ważne w życiu człowieka. Regulują jego codzienne funkcjonowanie. Są to między innymi rytmy biologiczne. Najłatwiejszy do dostrzeżenia i dotyczący każdego człowieka jest rytm wyznaczany przez dni i noce oraz związane z nimi okresy snu i czuwania. Dostrzeganie – przemienność dnia i nocy, pór roku, cykle życia w przyrodzie, Ważnym jest tutaj układanie rytmów, kontynuowanie ich, wysłuchiwanie rytmów, przekładanie z jednego na inny np. słuchowy na wzrokowy, głośne liczenie: liczenie po dwa, po pięć itd
  • Kształtowanie umiejętności liczenia, a także dodawania i odejmowania –obejmuje proces począwszy od liczenia konkretnych przedmiotów (misiów, samochodów) przez liczenie na palcach aż do rachowania w pamięci. Najpierw dziecko wyodrębnia z otoczenia (wzrokiem, gestem, ruchem) to, co chce policzyć, potem dotyka lub wskazuje przedmioty i określa je liczebnikami. Często na rytm dotykania nakłada się rytm oddechu i rytm bicia serca, dlatego niektórych przedmiotów dotyka więcej niż jeden raz. W miarę ćwiczenia dziecko dąży do tego by na jeden liczony przedmiot był jeden gest wskazujący i jeden wypowiedziany liczebnik. Dorośli nie zdają sobie sprawy, ile ćwiczeń potrzeba, by potrafiło określić liczebnikiem ilość policzonych przedmiotów. Dziecko musi wiedzieć, że ostatni wypowiedziany liczebnik ma podwójne znaczenie: oznacza ostatni liczony przedmiot i określa liczbę policzonych przedmiotów.
  • Wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania - celem jest tu dobre przygotowanie dziecka do zrozumienia pojęcia liczby naturalnej. Nauczanie matematyki koncentruje się wokół pojęcia liczb naturalnych i działań matematycznych. Początkowo dzieci przeliczają przedmioty, którymi manipulują i wymawiają liczebniki z próbą jednoczesnego szeregowania przedmiotów. Jest to jednak często liczenie mechaniczne, bez zachowania kolejności liczb. Dzieci mają tendencję do oceniania liczebności zbioru według wielkości przestrzeni, które zajmują elementy zbioru, oraz wielkości samych elementów należących do zbioru. Dla oceny stosunków ilościowych istotna jest liczba przedmiotów w porównywanych zbiorach, a nie przestrzeń i wielkość elementów zbioru. Niezbędne są, więc różnorodne ćwiczenia w porównywaniu, odwzorowywaniu i odtwarzaniu zbiorów. Ćwiczenia te powinny mieć charakter praktyczny: łączenie w pary (porównywanie czynnościowe) pozwala na określenie, czy w danym zbiorze jest mniej, więcej, czy tyle samo elementów. Działania takie należy prowadzić na zbiorach jednorodnych i różnorodnych.

 

  • Rozwijanie umiejętności mierzenia długości, zapoznanie dzieci z wagą i sensem ważenia, mierzenia płynów - .wprowadzenie dziecka w sens pomiarów należy zacząć do tego, co dla niego jest najbliższe -od własnego ciała. Należy pomóc dziecku zauważyć to, co jest od niego większe (wyższe) od tego, co jest mniejsze (niższe), cięższe – lżejsze. Używać określeń: większy – mniejszy, dłuższy – krótszy, niższy – wyższy, grubszy – chudszy, lżejszy - cięższy; pozwolić by zmierzyło, zważyło (gdy mamy możliwość zabawy wagą), zbadało po swojemu, porównało dwa przedmioty, przyrównało siebie do innych osób czy przedmiotów. Zabawy te zawsze wiążą się z eksperymentowaniem, sprawdzaniem a zarazem rozwojem wewnętrznej motywacji do posiadania tej wiedzy
  • Klasyfikacja – polega ono na dostrzeżeniu cechy lub cech, a następnie segregowaniu według tej cechy lub cech klasyfikowanych obiektów. Jest to wprowadzenie dzieci do zadań o zbiorach i ich elementach. Pierwsze zbiory związane są oddzielnie ze wspólną nazwą, dzieci układają np. piłki, klocki, lalki, samochody itp. Działaniom tym sprzyja wiele naturalnych sytuacji występujących w codziennym życiu dziecka, w czasie których dostrzega ono różne właściwości przedmiotów i według nich dokonuje podziału na kategorie. W tworzeniu zbiorów uwzględnia się wiele cech jakościowych takich jak: nazwa, przeznaczenie, sposób użytkowania, barwa, kształt, wielkość, długość, szerokość, wysokość, ciężar, grubość i wiele innych. Do porównywania różnych właściwości przedmiotów dziecko włącza umiejętność spostrzegania, obserwowania, uwagę i pamięć. W czasie porównania przedmiotów występuje analizowanie. Pojawiają się coraz bardziej złożone czynności umysłowe, które są podstawą kształtowania pojęć
  • Układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych oraz zapisywanie czynności matematycznych

–jest dalszym doskonaleniem umiejętności rachunkowych dzieci, stanowi przygotowanie do tego, co będą robiły na lekcjach matematyki w szkole, jednakże już w przedszkolu na podstawie historyjki obrazkowej rozwiązują proste zadania i zapisują symbolami matematycznymi ich treść

  • Intuicje geometryczne –kształtowanie pojęć geometrycznych
  •  Konstruowanie gier przez dzieci –hartuje odporność emocjonalną i rozwija zdolność do wysiłku umysłowego, ćwiczy naprzemienność i przestrzegania zasad https://kreatywnewrota.pl/szybka-gra-matematyczna/ 

 

Celem edukacji matematycznej w przedszkolu jest rozwijanie zdolności do poznawania rzeczywistości, stawiania hipotez, logicznego rozumowania, skutecznego wykorzystania różnych strategii i procedur matematycznych, rozwiązywania różnych problemów. Kształtowanie umiejętności matematycznych trwa wiele lat i powinno przebiegać zgodnie z naturalnym rozwojem umysłowym dziecka. Początkowo każde działanie matematyczne wykonywane przez dziecko dokonuje się w świecie fizycznym. Później nie musi już działać w oparciu o realne przedmioty, może wykonywać czynności w swoim umyśle. Do prawidłowości liczenia, klasyfikowania czy mieżenia i ważenia dziecko musi dojść w wyniku samodzielnych doświadczeń. Trzeba je zachęcać, pokazywać jak to zrobić, wspólnie się bawić, eksperymentować, odkrywać otaczającą nas rzeczywistość. W poniższych linkach można znaleźć inspiracje i w sposób bardzo kreatywny poćwiczyć umiejętności matematyczne.

https://mojedziecikreatywnie.pl/2017/03/wspieranie-edukacji-matematycznej-dzieci/

https://ekodziecko.com/category/edukacyjne/dziecieca-matematyka

https://dziecisawazne.pl/sensoryczna-matematyka/

 

Zachęcam do wspólnych zabaw

Anna Guz

Przeczytaj: KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG ...
Język angielski

Język angielski

2020-06-04

Witam dzieci i rodziców.

Tematem dzisiejszych zajęć będą przeciwieństwa- opposites.

 

Na początek piosenka o przeciwieństwach obejrzyj i posłuchaj wideo nagrania:

The Opposites Song

https://www.youtube.com/watch?v=HGeuA4iJ8vI

 

big and small

short and tall

narrow and wide

heavy and light

good and bad

happy and sad

open and closed

yes and no

fast and slow

young and old

empty and full

push and pull

hard and soft

on and off

short and long

weak and strong

laugh and cry

wet and dry

hot and cold

left and right

in and out

wisper and shout

rough and smooth

warm and cool

curly and straigh

asleep and awake

stop and go

high and low

up and down

square and round

quiet and loud

under and over

top and bottom

right and wrong

 

Poznaliście już przeciwieństwa ? Zaproś do kolejnego zadania mamę tatę siostrę brata. Usiądźcie naprzeciw siebie, pokaż gestem jakieś przeciwieństwo i nazwij je po angielsku np.:

big(duży) a osoba siedząca naprzeciw pokazuje small (mały)

fast (szybko kręcimy dłońmi młynek jak do Rolly Polly -slow (kręcimy młynek powoli)

up (pokazujemy palcem w górę – down (pokazujemy palcem w dół)

Za pomocą gestów można pokazać prawie wszystkie przeciwieństwa z piosenki.

Czy udało się wam wykonać zadanie?

Zapraszam więc do rysowania. Karty do pracy w załącznikach.

Cały materiał dostępny również na poczcie :

hasło: jang245@wp.pl

login:przedszkole245

 

Przeczytaj: Język angielski ...
Język angielski

Język angielski

2020-06-01

Witam wszystkie dzieci w tym szczególnym dniu!

I was drodzy rodzice.

Kochane dzieciaki dziś wasze święto!

Na pewno wszyscy o nim pamiętają?

 

Ponieważ czeka was moc atrakcji na pewno będziecie bardzo zajęci.

Przygotowałam więc dla was znane i lubiane piosenki angielskie. Jeżeli macie ochotę to

zapraszam do śpiewającego powitania:

Good Morning Song | The Kiboomers https://www.youtube.com/watch?v=TFVjU-dsIM8

A teraz do tańca i pokazywania za pomocą gestów piosenek:

Open Shut Them | Super Simple Songs https://www.youtube.com/watch?v=RNUZBHlRH4Y

Elephant Dance Song | Teacher's Video

https://www.youtube.com/watch?v=nY3N_j6KmNE&list=PLoqrDvDu1YQLNeYtakyyNCjtjmWVcvBbf&index=7

Roly Poly, Roly Poly | Nursery Rhymes For Children | Kids Songs By Kids kiddy

https://www.youtube.com/watch?v=8O3anMe6t5s

 

Jeżeli jeszcze się nie znudziliście zapraszam do wysłuchania przepięknej piosenki, którą śpiewają dzieci z całego świata.

We Are The World with actions || Graduation Song|| We are the World For Children

https://www.youtube.com/watch?v=dH6suPfBTt8

 

Życzę wam wszystkie dzieci

w dniu Waszego święta

aby każdy dzień był pełen tylko szczęśliwych chwil.

I do zobaczenia !!!!! See You Soon!

 

 

 

Przeczytaj: Język angielski ...
MISIE  - GRUPA V

MISIE - GRUPA V

2020-05-31

TREŚCI DO REALIZACJI W DNIACH 01.06-05.06 GRUPA V ,,MISIE’’

                                                                                

TEMAT TYGODNIA  „ WAKACYJNE PODRÓŻE”.

 

Główne cele pracy to:

 

Cele główne:

 

• rozwijanie mowy i myślenia

• rozwijanie sprawności manualnej,

• rozwijanie umiejętności liczenia,

• zapoznanie ze środowiskiem przyrodniczym obszarów górskich,

• rozwijanie sprawności fizycznej.

• rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,

• opanowanie tekstu i melodii piosenki,

• poznawanie wybranych regionów Polski.

• poznawanie oznak lata,

• rozwijanie słuchu fonematycznego.

Umiejętności dziecka:

 

• wypowiada się zdaniami rozwiniętymi,

• wykonuje pracę plastyczną według instrukcji,

• liczy w zakresie 10,

• wymienia nazwy zwierząt i roślin charakterystycznych dla środowiska przyrodniczego obszarów

górskich,

• rozpoznaje i nazywa wybrane miejsca w Polsce,

• wskazuje na mapie góry i morze,

• aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,

• śpiewa piosenkę,

• wymienia oznaki lata,

• rozwiązuje zagadki,

• dzieli nazwy na sylaby i na głoski.

 

Propozycje zabaw i aktywności związanych z tematem:

 

PONIEDZIAŁEK

 

  1. Zaczynamy od zestawu ćwiczeń porannych.

-  Zabawa ruchowa z elementem skoku – Przeskakujemy morskie fale.

Dziecko wykonuje skoki obunóż do przodu – naśladują przeskakiwanie fal.

 

- Zabawa ruchowa z elementem czworakowania – Szukamy muszelek.

Dziecko naśladuje chodzenie na czworakach po wodzie, szukanie muszelek; co pewien czas

wykonuje klęk prosty i wyciąga otwarte dłonie przed siebie – pokazuje uzbierane muszelki.

 

- Ćwiczenia tułowia – Puszczamy kaczki.

Dziecko wykonuje przysiad, naśladuje podnoszenie kamienia i puszczanie kaczek na wodzie;

rzuty wykonuje raz jedną, raz drugą ręką.

 

- Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Sprawdzamy temperaturę wody.

Dziecko stoi w lekkim rozkroku. Uderza palcami stopy przed sobą i szybko kładzie stopy,

aby dotykały podłogi. Ćwiczenie wykonuje raz jedną, raz drugą nogą. Na sygnał – uderzenie

w tamburyn – dziecko wykonuje skok do wody z przysiadem.

 

  1. Karta pracy, cz. 4, s. 60.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

 

Wykonanie łódki według instrukcji. Rysowanie po śladach.

 

 Karta pracy, cz. 4, s. 61.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

 

Rysowanie po śladach drugiej połowy rysunku misia i lalki. Kolorowanie rysunków. Kończenie

rysowania hulajnogi według wzoru.

 

3. Słuchanie piosenki Lato na wakacjach (sł. i muz. Krystyna Gowik)

 

Rozmowa na temat piosenki.

 

I. Idzie lato poprzez pola,

roześmiane przyszło do nas, do przedszkola.

Wita lato wszystkie dzieci:

„Na wakacje razem ze mną pojedziecie”.

Ref.: Na na na na na na na na na na na na,

już wakacji nadchodzi czas.

Witamy morze, jezioro, łąkę, rzekę, las,

bo wakacji nadchodzi czas!

II. Więc walizki spakujemy,

plecak, piłkę i materac zabierzemy.

Z mamą, tatą, siostrą, bratem

po przygodę wyruszymy razem z latem.

Ref.: Na na na…

 

-  O czym jest ta piosenka?

- Dlaczego lato wita wszystkie dzieci?

- Gdzie możemy spędzić wakacje?

- Dlaczego najprzyjemniejsze są wyjazdy latem?

 

4.  Wykonanie pracy plastycznej Wakacje na Wybrzeżu.

 Chciałbym (chciałabym) pojechać nad morze, bo…

 

-Wskazanie na mapie Polski Morza Bałtyckiego.

 

- Odczytanie nazw miejscowości leżących na Wybrzeżu.

 

- Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy plastycznej Wakacje na Wybrzeżu.

 

Potrzebne materiały: wyprawka, karta 4, kartka z bloku technicznego, klej, farby plakatowe,

pędzelek, kubeczek z wodą.

 

- Wypychanie z karty gotowych elementów.

- Malowanie kartki z bloku technicznego tak, aby była podzielona na trzy pasy: żółty (piasek

na plaży), niebieski (morze), jasnoniebieski (niebo).

- Przyklejanie poszczególnych elementów w odpowiednich miejscach na wyschniętej, pomalowanej

kartce.

5.  Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Wakacyjne podróże.

Książka (s. 84–85) .

 

Od samego rana tata, Olek i Ada planowali podróże wakacyjne. Zapomnieli o porannym

myciu, a nawet o przebraniu się z piżam. Gdyby nie mama, zapomnieliby też o śniadaniu.

Szczęśliwie mama przypomniała im o wszystkim. Kiedy byli już umyci, przebrani i najedzeni,

wyjęła z szafy wielki globus i postawiła go na podłodze.

– Teraz możecie podróżować palcem po całym świecie.

– Super! – ucieszył się Olek. Bez namysłu zakręcił globusem. Fruuu! Gdyby kula ziemska obracała

się tak szybko, wszyscy dostaliby kręćka jakiegoś lub co najmniej zadyszki. Przed oczami

Olka, Ady i taty mknęły kontynenty: Ameryka Północna i Ameryka Południowa, Afryka, Europa

i zaraz Azja i Australia.

– Tu jedziemy! – Palec Olka zatrzymał rozpędzony świat namalowany na globusie. – Australia,

Sydney. Niezłe miejsce. Będzie fajnie. W Australii są kangury i koale.

– W Sydney chciałbym zobaczyć gmach filharmonii – wtrącił tata.

– A będzie tam gmach naszego przedszkola? – spytała Ada.

Olek spojrzał na siostrę z politowaniem. Przecież nikt nie podróżuje do przedszkola, które

jest kilka metrów od domu. Zakręcił drugi raz. Jego palec wskazał państwo leżące w Ameryce

Południowej.

– Brazylia. Dobry wybór – pochwalił tata. – Są tam wspaniałe plaże. Chętnie poleżałbym

sobie – przeciągnął się leniwie.

– Może i ja zaproponuję podróż? – mama zajrzała do salonu. – Chciałabym pojechać

z wami do Indii. Zawsze interesowała mnie Azja i jej kultura. Chociaż Afryka też jest ciekawa.

– No pewnie! Jedziemy do Kenii! Do parku z dzikimi zwierzętami. Zobaczymy słonie i żyrafy!

– zawołał Olek ożywiony wizją spotkania dzikiego słonia, a może i lwa.

– A będzie tam nasz park? – nieśmiało spytała Ada.

Wszyscy spojrzeli na nią jak na przybysza z kosmosu.

– Nasz park będzie czekał na ciebie w Polsce. Teraz ja wybieram – powiedział tata. Energicznie

zakręcił globusem. Niebieski kolor oceanów i mórz zmieszał się z zielonym, żółtym i brązowym

– kolorami kontynentów. Adzie aż zakręciło się w głowie. Świat na globusie obracał się

zbyt szybko. Co będzie, jeżeli palec taty trafi na głęboki ocean? Nie chciałaby spędzić wakacji

na oceanie. Tam już z pewnością nie ma znajomego parku ni przedszkola ani placu zabaw

z dużą okrągłą piaskownicą.

– Stany Zjednoczone. Waszyngton – zakomunikował tata.

– Jest tam plac zabaw? – spytała Ada.

– Naszego nie ma, są inne. Jest za to Biały Dom i...

– Ale naszego domu tam nie ma – przerwała tacie Ada.

– Ja nie mogę! Chcesz jechać na wakacje czy nie? – zniecierpliwił się Olek.

– Chcę. Tylko nie tak daleko – bąknęła Ada.

– To gdzie? Wybieraj – podsunął jej globus.

Ada zamknęła oczy. ,,Niech los zdecyduje” – pomyślała i dotknęła palcem globusa.

– Tu!

Cała rodzina wbiła wzrok w miejsce, które wskazał palec Ady. Mama i tata pierwsi gruchnęli

śmiechem.

– Europa, Polska, Warszawa – podsumował Olek.

Ada westchnęła z ulgą. Jak to dobrze, że zdała się na los szczęścia. W Warszawie jest jej

przedszkole i dom, i park, i znajomy plac zabaw. No i tuż pod Warszawą mieszkają ukochani

dziadkowie. Co ważne, ich dom stoi w pobliżu lasu.

– Pojedziemy do babci i dziadka. Tam są bociany, dzięcioły, kukułki, żabki, biedronki, ślimaki,

pszczoły – zachwalała Ada.

– Mrówki, komary i muchy – dorzucił ponuro Olek. Ale już po chwili śmiał się jak tata

i mama. Nawet napad komarów nie odstraszyłby ani jego, ani Ady od podróży do dziadków.

Podpatrywanie ptaków w towarzystwie dziadka, który zna setki ciekawostek o zwierzętach, to

był najlepszy z wakacyjnych planów.

 

 Rozmowa na temat opowiadania.

- Co Olek, Ada i tata planowali z samego rana?

- Dzięki czemu mogli podróżować palcem po całym świecie?

- Jakie kontynenty były widoczne na globusie?

- Co wskazywał palec Olka?

- Co wskazywał palec taty?

- Gdzie chciała pojechać mama?

- Co wspominała cały czas Ada?

- Co wskazywał palec Ady? Gdzie ona chciała pojechać na wakacje?

 

 

6.  Zabawa – opowieść ruchowa Na plaży (według Małgorzaty Markowskiej).

 

Jesteśmy na plaży. Spoglądamy w niebo, na którym fruwają latawce. (Dziecko biega po sali

w jednym kierunku). Latawce unoszą się wysoko na wietrze. (Wznosi ramiona do góry).

Teraz opadają w dół. (Wyciąga ramiona w bok). Przestało wiać. Latawce opadają na piasek.

(Dziecko siada skrzyżnie). Rysujemy na piasku kształt swojego latawca. Wietrzyk zaczyna lekko

wiać, latawce podrywają się do lotu. (Dziecko powoli podnosi się do stania i kontynuuje

bieg po sali).

Słonko świeci, piasek staje się gorący. Idziemy ochłodzić stopy w wodzie. Idąc, podnosimy wysoko

kolana, staramy się utrzymać przez chwilę na jednej nodze. Wchodzimy do wody i ochładzamy

ciała, polewając wodą ramiona, plecy, brzuch. Podskakujemy obunóż, rozchlapując

wodę dookoła. Czas na kąpiel słoneczną. Kładziemy się na piasku i opalamy brzuchy. (Leży

tyłem). Patrzymy na niebo i podziwiamy latawce. Teraz opalamy plecy. (Przechodzi, przez

przetoczenie, do leżenia przodem).

 

 

WTOREK

 

  1. Zabawy na świeżym powietrzu

.

- Oglądanie drzew rosnących w pobliżu domu. Określanie, czy są to drzewa iglaste,

czy drzewa liściaste. Wyjaśnienie, które z nich rosną w lesie. Podawanie nazw drzew

 (np.: topole, klony, świerki).

- Przyglądanie się drzewom w różnych pozycjach: stojąc, leżąc, z pochyloną głową, przez

palce… Określanie, jak wyglądają drzewa, gdy patrzymy na nie z różnych pozycji.

-  Ustawianie się względem drzewa według poleceń.

Dziecko ustawia się: przed drzewem, za drzewem, z lewej strony drzewa, z prawej strony

drzewa, między dwoma drzewami.

 

 

  1. Utrwalanie pierwszej zwrotki i refrenu piosenki Lato na wakacjach (przewodnik, cz. 5, s.124).

 

  1. Ćwiczenia oddechowe – Na łące, Bańki mydlane

 

- Dziecko maszeruje w dowolnych kierunkach  w rytmie piosenki Lato na wakacjach. Podczas przerwy w nagraniu zatrzymuje się,  na hasło : Jesteśmy na wsi. Tutaj spędzamy wakacje. W ogrodzie

pełnym drzew owocowych i kwiatów stoją ule. W nich mieszkają pszczoły, które wydają

różne dźwięki, poruszając odpowiednio skrzydełkami. Dziecko nabiera nosem powietrze. Kiedy je wypuszcza, wypowiada głoskę bzz lub buu.

 

- Dziecko maszeruje w rytmie nagrania piosenki, w określonym kierunku. Na hasło: Bańki mydlane,

naśladuje łapanie baniek – klaszcze w dłonie, zmieniając ich położenie.

 

4. -  Ćwiczenia indywidualne w czytaniu. Czytanie tekstu o wyjściu mamy, Olka i Ady do kina na film o małpce.

Książka (s. 92–93)

 

  1. Zabawa matematyczna – Góralskie liczenie.

- Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu.

Liczmany, kartoniki z liczbami i znakami: +, , =

Zadanie 1.

Na hali, na hali Dwie w góry mu uciekły.

10 owiec juhas pasie. Ile teraz masz owiec, juhasie?

Dziecko układa 10 liczmanów. Odsuwa 2.

Udziela odpowiedzi na pytanie:

Teraz jest 8 owiec.

Układa 10 liczmanów. Odsuwa 2. Układa działanie:

10 – 2 = 8

Odpowiada na pytanie:

Teraz jest 8 owiec.

Tak samo postępuje przy innych zadaniach.

Zadanie 2.

Do zagrody 9 owiec uciekły z zagrody.

wpędził juhas młody. Policz teraz szybko mi –

Ale cztery starsze owce ile owiec w zagrodzie śpi?

Zadanie 3.

Na hali, na hali Powiedz teraz mi –

raz się tak zdarzyło, ile wszystkich owiec

że do 7 starszych owiec w zagrodzie śpi?

3 młode przybyły.

Zadanie 4.

Na łące pod górą i pięć białych hasa.

juhas owce pasie; Ile wszystkich owiec

cztery czarne owce jest w stadzie juhasa?

.

  1. Krajobraz górski

 

-  Wskazywanie pasm górskich na mapie; odczytywanie ich nazw ,zwrócenie uwagi na kolorystykę pasm górskich na mapie.

 

Mapa fizyczna Polski.

 

- Malowanie gór farbami na pogniecionej kartce.

 

Potrzebne materiały: farby plakatowe, kartka, pędzelek, kartka z bloku technicznego.

Dziecko formuje z pogniecionego papieru pasmo górskie, przykleja je na kartce z bloku

technicznego; maluje farbami plakatowymi na różne odcienie brązu; maluje drzewa iglaste

u podnóża gór.

 

  1. Zabawa Ze szczytu na szczyt.

Sznurki , wełna różnej długości i z różną liczbą węzełków

Dziecko otrzymuje sznurki różnej długości i z różną liczbą węzełków. Trzymając w jednej

ręce sznurek, drugą ręką dziecko przesuwa w dół sznurka z zamkniętymi oczami i śpiewa

głoskę a. Gdy napotka węzełek, otwiera oczy i krzyczy: u! Zabawa trwa tak długo, aż

dziecko odnajdą wszystkie supełki na swoich sznurkach. Może liczyć ile jest węzełków na sznurku.

 

ŚRODA

  1.  Ćwiczenia poranne

 

- Zabawa ruchowo-naśladowcza Skaczemy na skakance.

Dziecko naśladuje skoki na skakance zgodnie ze wskazaniem rodzica: rowerkiem (z nogi na nogę),

żabką (na obu nogach jednocześnie), nóżką (na jednej i na drugiej nodze), krzyżakiem (ze

skrzyżowanymi nogami).

 

- Zabawa bieżna Samochody.

Krążek, pokrywka od garnka, dla rodzica krążki: czerwony i zielony.

Dziecko trzyma krążek jak kierownicę samochodu. Kiedy rodzic podniesie do góry zielony krążek,

Dziecko porusza się w różnych kierunkach ,kiedy podniesie czerwony krążek– zatrzymuje się.

 

-  Zabawa ruchowa Hasła.

Na hasło: Wspinaczka, dziecko stoi i wyciąga ręce w górę, wykonując ruchy naprzemienne.

Na hasło: Spacer, dziecko maszeruje.

 

  1. Karta pracy, cz. 4, s. 62

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

 

- Słuchanie, dokąd podróżują ludzie podanymi środkami lokomocji. Naklejanie obok obrazków

środków lokomocji obrazków odpowiednich miejsc.

Karta pracy, cz. 4, s. 62–63

 

Kolorowanie na obu kartach wakacyjnego pociągu.

Nawlekanie muszelek na nitkę według wzoru (rytmu).

 

3.Tworzenie mapy skojarzeń do wyrazu wakacje.

- skojarzenia ze słowem wakacje, np. lato, lipiec, piasek, morze, jezioro, pływanie, leżak, itd.

 

4. Masażyk Malujemy lato.

Rodzic siada za plecami dziecka recytuje wiersz Bożeny Formy, palcami i dłońmi obrazuje go na plecach dziecka. Potem zamiana ról.

 

Świeci słońce, wykonują rozwartymi dłońmi ruchy koliste na środku pleców,

pada deszcz:dotykają opuszkami palców różnych miejsc na plecach,

kapu, kap, kapu, kap.zaciśniętymi piąstkami delikatnie uderzają w różnych miejscach,

A my z latem wyruszamyenergicznie przesuwają rozwarte dłonie z lewej strony do prawej,

zwiedzić świat, zwiedzić świat. poklepują rozwartymi dłońmi plecy w różnych miejscach,

Policzymy drzewa w lesiedotykają pleców kolejno wszystkimi palcami lewej dłoni i prawej dłoni równocześnie,

i kwiaty na łące,rysują kontury kwiatów,

powitamy tańcem księżycmasują plecy rozwartymi dłońmi,

i kochane słońce.wykonują szybki, okrężny masaż całą dłonią,

Pobiegniemy wąską dróżką, stukają, na przemian, opuszkami palców,

górskimi szlakami,rysują dwie linie równoległe (ścieżkę) palcami wskazującymi,

do kąpieli w słonym morzucałą dłonią rysują fale,

wszystkich zapraszamy.delikatnie szczypią.

 

  1.  Zabawa pantomimiczna – Odgadnij, co będę robił podczas wakacji.

Dziecko naśladuje czynności, które można wykonywać podczas letniego wypoczynku. Rodzic

odgaduje, o jaką czynność chodzi.

 

  1. Wakacyjny pociąg- zabawa plastyczna

 

Kartka z bloku technicznego z narysowanym na niej prostokątem (większym od rozmiaru widokówki) i dwoma kołami, widokówka z wybranego regionu Polski, klej, nożyczki, farby plakatowe, pędzelek, kubeczek z wodą.

-  Wycinanie kół i prostokąta.

- Malowanie prostokąta na dowolny kolor, a kół – na czarno.

- Po wyschnięciu przyklejenie widokówki na prostokącie, doklejenie kół tak, żeby powstał wagonik

- Można zrobić jeszcze lokomotywę do wagonu.

 

CZWARTEK

  1. Zabawy ruchowe

 

- Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał wzrokowy – Gdzie poruszają się te pojazdy?

Tamburyn, obrazki różnych środków lokomocji.

Dziecko porusza się po sali w rytmie tamburynu; podczas przerwy w grze rodzic pokazuje obrazki

różnych środków lokomocji. Jeśli te środki lokomocji poruszają się po lądzie, dziecko

przykuca; jeśli w powietrzu – stoi na palcach, z rękami wyciągniętymi w górę; jeśli po

wodzie – kładzie się na brzuchu i naśladuje pływanie żabką.

 

- Zabawa ruchowa Rowery.

Dziecko w leżeniu tyłem, naśladuje pedałowanie, mówiąc tekst:

 

Jedzie rowerek na spacerek, Raz, dwa, trzy.

na rowerku pan Pawełek. Jedź i ty!

 

-  Zabawa ruchowa Lecimy samolotem.

Dziecko rozpoczyna lot od startu – w przysiadzie, mając ręce wyciągnięte w bok; powoli

podnosi się i porusza szybko, małymi krokami, po wyznaczonym miejscu.

Potem samoloty lądują – dziecko porusza się coraz wolniej, powoli przechodzą

do przysiadu.

 

  1. Karty pracy

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

 

- Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 77.

Odszukanie w naklejkach nazw środków lokomocji przedstawionych na zdjęciach. Naklejanie ich w odpowiednich miejscach.

- Karty pracy, cz. 4, s. 64−65.

Odczytanie zdania: Jest lato. Oglądanie zdjęć, słuchanie tekstu na ich temat.

Rysowanie na każdej kolejnej gałązce o jedną jagodę mniej. Kolorowanie rysunków.

-  Karta pracy, cz. 4, s. 66.

Określanie, dlaczego pętle są tak narysowane. Kończenie rysowania linii między kwiatami.

Kolorowanie kwiatów.

-  Karta pracy, cz. 4, s. 67.

Otaczanie w pierwszej pętli obrazków kwiatów polnych, a w drugiej – obrazków zwierząt

leśnych. Kończenie rysowania linii między kwiatami według wzoru z poprzedniej karty.

Kolorowanie kwiatów.

 

 

  1. Układanie zdań na temat lata, np.

 

Latem na polu dojrzewa zboże.

Latem w ogrodach i na polach ludzie zbierają truskawki.

Latem w lesie rosną jagody

Dziecko układają zdania oraz liczy w nich wyrazy.

 

  1.  Śpiewanie na wymyślone melodie tekstu: Wiele dni czekałem/czekałam na to, żeby przyszło lato.

 

  1. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki o wakacjach.

Dzieci maszerują po kole, mówią rymowankę i rytmiczne klaszczą.

 

Wakacje, wakacje

to wspaniały czas,

czekają na nas morze,

góry, rzeka, las.

 

 

  1.  Zabawa dydaktyczna Czym pojedziemy na wakacje?

 

- Rozwiązywanie zagadek o różnych środkach lokomocji.

 

Pędzi po torze szybko, z daleka,

bo tłum podróżnych na stacji czeka. (pociąg)

 

Ma skrzydła, choć nie jest ptakiem.

Lata podniebnym szlakiem. (samolot)

 

Ma maskę, a pod nią konie,

cylindry – nie na głowie.

A w środku siedzi człowiek. (samochód)

 

Ta wielka latająca maszyna

owada – ważkę, przypomina. (helikopter)

 

  1.  Rebus fonetyczny – Co to za pojazdy?

 

Dziecko różnicuje pierwsze głoski w nazwach. Dokonuje ich syntezy po wymienieniu

ich przez rodzica i odgaduje nazwy różnych pojazdów, np.

 rak, oko, walizka, ekran, ręka– rower;

 sukienka, arbuz, motyl, okno, lalka, orzech, torba – samolot;

miś, okulary, tort, obraz, rower – motor;

spodnie, teczka, ananas, telewizor, ekierka, kot – statek.

 

 

  1. Ćwiczenia słuchowe.

 

Obrazki pojazdów.

Rozpoznawanie pojazdów na obrazkach wylosowanych przez dziecko; podawanie ich nazw

z podziałem na sylaby. Naśladowanie wydawanych przez nie odgłosów.

 

-  Ćwiczenia klasyfikacyjne – Po lądzie, w wodzie czy w powietrzu?

Dziecko segreguje obrazki pojazdów zgodnie z miejscem ich poruszania się

np. powietrze – chmurki; woda – fale; ląd – ciemna linia.

 

- Układanie na podłodze z kolorowej włóczki kształtu wybranego przez dziecko środka lokomocji odgadywanie przez rodzica, co to za pojazd. Potem zamiana ról.

 

PIĄTEK

 

  1. Zabawy ruchowe

 

- Zabawa ruchowa Łódka na falach.

 

Dziecko siada skrzyżnie, wykonuje małe skłony boczne z jednej strony na drugą – łódka

kołysze się na małych falach. Potem wykonuje głębsze skłony – duże fale, rękami uderza

z boku o podłogę, dziecko naśladuje głosem uderzanie fal o burtę łódki – chlup, chlup.

 

- Zabawa z zastosowaniem rymowanki.

 

Dziecko maszeruje i rytmizuje tekst: Wakacje, wakacje, na przygody czas, klaszcząc w dłonie.

Przy słowach: Powita nas łąka, pole oraz las – maszeruje z machaniem rękami nad głową.

 

           - Zabawa orientacyjno-porządkowa Zatrzymaj się zgodnie z poleceniem.

 

           Dziecko porusza się swobodnie Podczas przerwy w grze zatrzymuje się zgodnie z poleceniem   podanym przez rodzica, np.: Zatrzymaj sięprzodem do okna (bokiem do biurka, tyłem do drzwi, na krzesełku, za krzesełkiem, z lewej stronykrzesełka, z prawej strony krzesełka).

 

         -  Zabawa ruchowa -  Moja piłka robi tak.

          Piłka.

          Dziecko naśladuje ruchy piłki. Gdy rodzic podrzuca piłkę nisko, dziecko podskakuje tuż nad    podłogą, w miejscu. Podrzuca piłkę wysoko – dziecko podskakuje w miejscu; kozłuje piłkę dookoła

         siebie – dziecko przeskakuje z nogi na nogę wokół własnej osi; turla piłkę po podłodze –

         dziecko ostrożnie turla się po dywanie; spaceruje, odbijając piłkę – dziecko porusza

         się, skacząc na dwóch nogach.

 

  1. Zabawa rozwijająca umiejętność orientowania się na kartce papieru.

Kartka, mazak.

Dziecko siada naprzeciwko rodzica, ma kartkę i mazak do rysowania.

Dziecko zaczyna rysować drogę na swojej kartce i dokładnie opowiada rodzicowi

o tym, co robi, np.: Rysuję drogę od lewego dolnego rogu kartki, prosto do góry, teraz w prawo,

w bok kartki, teraz prosto, do dołu, a teraz w lewo i z powrotem do góry, aż do górnego prawego

rogu. Rodzic rysuje na swojej kartce dokładnie to, co słyszy od dziecka. Na zakończenie

zabawy dziecko i rodzic porównują rysunki; zwracają uwagę na to, jak dokładne były wskazówki.

 

  1.  Zabawa rytmiczna – Echo rytmiczne.

Drewniane lub plastikowe pałeczki

Dziecko wystukuje (o podłogę, blat stołu, wybrane przedmioty) proste rytmy zaproponowane

przez rodzica, cicho i głośno z wykorzystaniem drewnianych lub plastikowych pałeczek.

 

  1.  Słuchanie wiersza Marioli Golc Słoneczny uśmiech.

 

 

Nadchodzą wakacje,

słoneczna pora.

Słoneczny uśmiech

śle więc przedszkolak.

I tym uśmiechem

ze słonkiem razem

ogrzeje wszystkie

nadmorskie plaże.

Rozmowa na temat wiersza.

- Kto przesyłał uśmiechy?

- Komu przedszkolak przesyłał uśmiechy?

-  Dlaczego przesyłał je dzieciom?

 

  1. Karty pracy, cz. 4, s. 68–71

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

Oglądanie zdjęć miejsc, w których Ada i Olek byli rok temu z rodzicami na wakacjach, opowiadanie

o niektórych z nich. Rysowanie po śladzie drogi rodziny Ady nad morze.

 

Promienny uśmiech

prześle też górom,

by się nie kryły

za wielką chmurą.

Ma jeszcze uśmiech

dla wszystkich dzieci.

Niech im w wakacje

słoneczko świeci.

 

-  Karta pracy, cz. 4, s. 70.

Rysowanie w ramce na górze karty, gdzie dziecko pojedzie na wakacje, a na dole – gdzie

chciałoby pojechać na wakacje. Rysowanie po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.

- Karta pracy, cz. 4, s. 71.

Oglądanie rysunków schematycznych. Mówienie, na co powinno się zwracać uwagę na

wakacjach. Rysowanie po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.

-  Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 78–79.

Czytanie wyrazów. Pisanie po ich śladach.

Czytanie tekstu. Odpowiadanie na pytania.

Wskazywanie odpowiednich zdjęć.

 

  1. Zagadki słuchowe dotyczące bezpieczeństwa podczas wakacji.

 

Dziecko słucha zagadek Barbary Kosmowskiej, dopowiada ich zakończenia – rozwiązania.

 

Wiem, że pan ratownik mnie nie zauważy,

dlatego nie kąpię się na niestrzeżonej… (plaży)

 

Kiedy płoną lasy, to giną zwierzęta,

dlatego dbam o to i o tym pamiętam,

by w lesie wszystkim żyło się dogodnie.

Z tego powodu nie bawię się… (ogniem)

 

Jeśli się zagubię w obcym dla mnie mieście,

wiem, co mam zrobić, wiem nareszcie!

Mogę zaufać pewnemu człowiekowi,

czyli panu… (policjantowi)

 

Gdy nie ma rodziców w domu,

to choć bardzo przykro mi,

nie otwieram obcym ludziom

do naszego domu… (drzwi)

 

Ze względu na żmije zawsze w lesie noszę

moje ukochane, gumowe… (kalosze)

 

Grzybobranie to grzybów zbieranie,

a nie ich jedzenie czy też smakowanie.

Dlatego po powrocie z lasu

sięgam do grzybów pełnego… (atlasu)

 

Nie podchodzę do dzikich zwierząt,

bo choć są piękne i bajeczne,

bywają także dla ludzi bardzo… (niebezpieczne)

 

  1. Układanie puzzli – Łąka latem.

 

Wyprawka, karta z puzzlami przedstawiającymi łąkę latem.

 

 

                                                                                  Pozdrawiamy i życzymy miłej zabawy

 

Panie z grupy Misie

 

 

 

 

Przeczytaj: MISIE - GRUPA V ...
KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG

KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG

2020-05-29

Jednym z zadań mózgu jest zapamiętywanie. To ważny proces, dzięki któremu uczymy się nowych rzeczy. Pamięć odgrywa ogromną rolę w ciągu całego naszego życia jednakże najistotniejsze znaczenie ma w pierwszych dniach, miesiącach i latach życia, kiedy zapamiętywanie doświadczeń, ich systematyzowanie i późniejsze wykorzystywanie jest niezbędnym warunkiem rozwoju. Co ciekawe,pamięć dziecka rozwija się razem z nim, nie jest bowiem ukształtowana w dniu narodzin a zatem możemy ją kształtować i rozwijać od najwcześniejszych dni życia naszej pociechy. W dzisiejszych czasach gdzie z pomocą, byśmy nie musieli zapamiętywać, spieszą nam coraz mądrzejsze wynalazki warto poćwiczyć tę funkcję mózgu. Któż dzisiaj pamięta chociażby 3numery telefonu (prócz swojego) czy konkretne daty chociażby urodzin cioci, babci gdy wszystko możemy sprawdzić na bieżąco w telefonie, internecie zapisane byśmy nie "zaśmiecali" sobie pamięci. Natomiast jak dowodzą badania sprawność funkcji poznawczych w tym pamięci może przedłużyć nam sprawne funkcjonowanie w wieku starszym.

Pamięć małego dziecka rozwija się bardzo dynamicznie. Początkowo jest ona mimowolna – maluszek nie wybiera intencjonalnie, które zdarzenia czy informacje zapamięta. Jednocześnie, jego umysł jest chłonny, jak gąbka, dlatego większość dzieci w okolicy 2-3 urodzin bez trudu recytuje krótkie wierszyki, ulubione piosenki czy fragmenty często czytanych książeczek(często np. poprawiają nas gdy przeczytamy nie w ten sposób jak powinno być).  Okres przedszkolny i wczesnoszkolny są umownie nazywane tzw. “wiekiem pamięci”– dzieci w tym wieku z wielką łatwością zapamiętują nowe informacje: nie tylko fakty, ale także nowe słownictwo, sekwencje zdarzeń, konkretne zachowania, itp. To tzw. pamięć mechaniczna polegająca na reprodukcji (odtwarzanie) materiału. Nadal przeważa także pamięć mimowolna. W okresie szkolnym powoli pojawia się umiejętność selekcjonowania informacji i świadomego uczenia się konkretnych partii materiału (pamięć dowolona - intencjonalna). Znacznie zwiększa się wówczas pojemność pamięci, a zapamiętywanie staje się bardziej efektywne. Jednocześnie dzieci w tym wieku zaczynają stosować świadomie strategie ułatwiające zapamiętywanie: budowanie ciągów skojarzeń, interpretację, nadawanie sensu przyswajanemu materiałowi czyli tzw. mnemotechniki. Dziecko, które potrafi dostosowywać już strategie pamięciowe do danego materiału i uczyć się za pomocą skojarzeń, czuje się bardziej kompetentne podczas procesu nauki. W artykułach bardziej szczegółowy rozwój pamięci u dzieci:

https://www.mjakmama24.pl/dziecko/maluch/rozwoj-pamieci-dziecka-od-kiedy-dziecko-pamieta-aa-u3x4-BXcc-2jeM.html

https://amakids.pl/about_us/blog/memorika/rozwj-pamici-u-dzieci/

Udowodniono, że ilość zapamiętanych informacji w dużym stopniu zależy od kontekstu. W trakcie zabawy, wycieczek, spacerów dzieci zapamiętują więcej niż w warunkach laboratoryjnych. Wykazują też więcej zaangażowania związanego z utrwalaniem informacji, potrafią podjąć różne działania, które wspomagają zapamiętywanie. Gdy dołożymy do tego pozytywne (lub negatywne) emocjonalnie doznania możemy być pewni, że dziecko zapamięta daną rzecz na bardzo długo. Dlatego też wspólne gry i zabawy z dzieckiem to doskonałe łączenie przyjemnego z pożytecznym – pozytywne emocje podczas świetnej zabawy przy jednoczesnym rozwijaniu pamięci!

Jak wspierać rozwój pamięci? – kilka zabaw do wyboru

    • gra "memory" – najprostsza i najbardziej znana ćwicząca pamięć - szukamy dwa takie same: kolory, przedmioty, zwierzęta, znaki, litery, wyrazy itd. ilość par zależna od możliwości graczy, z czasem zapewne będzie ich coraz więcej; można nabyć ją w tradycyjnej formie gry stołowej lub wybrać nowoczesne aplikacje na telefon lub komputer
    • prowokowanie dziecka do opisywania swoimi własnymi słowami np. treści książki, odtwarzanie minionego dnia co się zdarzyło dziś rano, wczoraj; gdzie byliśmy, co widziałeś w zoo, jakie zwierzątko podobało ci się najbardziej, itp
    • zabawa „co się zmieniło?”- rozkładamy przed dzieckiem kilka obrazków lub przedmiotów, kiedy dziecko nie widzi chowamy jeden lub zamieniamy miejscami, prosimy by powiedziało co się zmieniło, czego brakuje
    • zabawa „znikające obrazki” – pokazujemy dowolny obrazek, z dość dużą ilością elementów, prosimy o dokładne przyjrzenie się, po chwili odwracamy obrazek i zadajemy pytania sprawdzające ile dziecko zapamiętało z treści obrazka
    • czytamy dziecku krótki tekst, następnie zadajemy pytania dotyczące treści opowiadania
    • powtarzanie materiału uszeregowanego w sekwencje (cyfry, wyrazy, rozbudowane zdania),"powtórz 1,5,6,9" "powtórz kot, lew, żaba, " itp
    • wykonywanie sekwencji złożonych z kilku poleceń – "zrób tak jak ja"- i pokazujemy dziecku co ma zrobić, lub mówimy "posłuchaj zapamiętaj, potem zrób: podskok, klaśnięcie, tupnięcie, podskok" itd
    • powtarzanie sekwencji słów, wierszy, piosenek lub rymowanek – im ciekawszy i zabawniejszy tekst rymowanki lub wierszyka, tym szybciej dziecko jest w stanie go zapamiętać. Na tej zasadzie dzieci uczą się dni tygodnia, miesięcy, modlitwy ale także liczenia czy alfabetu. Co ciekawe, taka forma ćwiczeń może być stosowana jako ćwiczenie pamięci krótkotrwałej – wtedy odtwarzanie odbywa się natychmiast po przeczytaniu tekstu lub długotrwałej – gdy próbujemy odtworzyć piosenkę lub wiersz po kilku dniach
    • odtwarzanie sekwencji obrazków: pokazujemy i kładziemy przed dzieckiem obrazki w  konkretnym ułożeniu, ono ma się przyjrzeć a następnie (po zakryciu naszych) odtworzyć w takiej samej kolejności. To coś innego niż wtedy gdy pokażemy dziecku od razu wszystkie 3 lub 4 obrazki, gdyż nie musi być zachowana kolejność.
    • Łańcuchy skojarzeń – to już mnemotechnika angażująca wiele zmysłów. Polega na tworzeniu kolejno własnych skojarzeń, składających się w ciąg przyczynowo – skutkowy. Elementy opowiadania łączą się w historyjkę, dzięki której rozwija się także wyobraźnia. To nic innego jak układanie historii za pomocą słów, zarówno na papierze jak i w formie ustnej. W przyszłości może posłużyć do zapamiętania trudnych definicji czy sekwencji słów.

 

Życzę miłych zabaw pamięciowych

Anna Guz

Przeczytaj: KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG ...
1 z 12
Przedszkole Miejskie Nr 2 w Lubartowie

Przedszkole Miejskie Nr 2 w Lubartowie
ul. Kościuszki 1
21-100 Lubartów
tel.: 81 855 25 36
email: przedszkole.miejskie2@wp.pl