Grupa: Biedronki

Aktualności z grupy: Biedronki

KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG

KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG

2020-06-29

Wakacje to taki czas, że trochę zwalniamy, odpoczywamy w różnych środowiskach warto przyjrzeć się świadomie swojemu dziecku w nowych sytuacjach i zauważyć ewentualne trudności. Część zapewne wynika z różnych innych przyczyn (niedojrzałość, osobowość lub temperament, brak wcześniejszych doświadczeń, brak lub niejasne granice itd.) jednak część z nich może wynikać z zaburzeń integracji sensorycznej, niekoniecznie "nie wiem co się dzieje z tym moim dzieckiem" lub "bo jest niegrzeczny".     

            Mózg dziecka otrzymuje informację z wielu źródeł (wzrok, słuch, dotyk, równowaga), musi dokonać rozpoznania, posegregowania i interpretacji, po czym tworzy reakcję odpowiednią do sytuacji. Gdy zaburzona jest ta organizacja wrażeń zmysłowych bo układ nerwowy niewłaściwie organizuje bodźce zmysłowe a reakcja na nie jest zbyt duża lub za mała (nieadekwatna do bodźca) mówimy o zaburzeniach integracji sensorycznej. Integracja sensoryczna rozpoczyna się już w okresie prenatalnym i kształtuje do około 7-10 roku życia. Prawidłowo zachodzące procesy integracji sensorycznej są gwarancją harmonijnego rozwoju dziecka oraz możliwości uczenia się. Dysfunkcje nie są związane z uszkodzeniem narządów zmysłu, np. niedosłuchem, a dotyczą jedynie nieprawidłowości w zakresie przetwarzania bodźców sensorycznych. Niestety zaburzenia te nie "znikają' z wiekiem, nie wyrasta się z nich a wręcz przeciwnie pogłębiają się i utrudniają uczenie się i nabywanie kolejnych umiejętności szkolnych. Dlatego watro o tym wiedzieć i mieć na uwadze.  Linki do stron na których można zgłębić wiedzę o integracji sensorycznej 

 http://www.pstis.pl/pl/html/index.php?str=podstrona_terapia

 https://mamotoja.pl/integracja-sensoryczna-kiedy-dziecku-jest-potrzebna-terapia,wazne-etapy-w-rozwoju-dziecka-artykul,4350,r1p1.html

Zachowania, które mogą wskazywać na problemy z integracją sensoryczną:

  • Dziecko jest niespokojne, płaczliwe, ma kłopoty z zaśnięciem, często wybudza się w nocy
  • Ma trudności z jedzeniem
  • Jest niezdarne, słabo skoordynowane, ma trudności z ubieraniem się
  • Nie jest samodzielne
  • Ma problemy z utrzymaniem równowagi, często przewraca się na prostej drodze
  • Często wpada na stojące przedmioty
  • Ma problem z koncentracją uwagi, często się rozprasza
  • Przyjmuje nieprawidłowa postawę przy stoliku lub ławce – podpiera głowę, zjeżdża z krzesła
  • Jest nadruchliwe, nie może usiedzieć w jednym miejscu, często zmienia aktywności i pozycje ciała
  • Uwielbia karuzelę i huśtawki lub ich unika
  • Porusza się nieadekwatnie do sytuacji - zbyt wolno lub zbyt szybko
  • Jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża, bywa uparte, niezadowolone bez przyczyny, ciężko zrozumieć przyczynę jego zachowania
  • Trudno mu nauczyć się jazdy na rowerze, hulajnodze
  • Czuje się niepewnie na niestabilnym podłożu np. materacu
  • Przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością, okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłogi, np. wejść na schody
  • Nie toleruje zabiegów higienicznych np.: mycie głowy, kąpiel, obcinanie włosów, paznokci
  • Nie lubi się przytulać, nie lubi niespodziewanego dotyku lub przeciwnie nadmiernie obściskuje, dąży do mocnego kontaktu fizycznego
  • Nie znosi metek od ubrań
  • Zwykle odmawia ubierania nowych rzeczy, woli nosić stare, często już znoszone rzeczy
  • Nadmiernie zwraca uwagę na brudne dłonie, unika brudzących zabaw
  • Nie adekwatnie dopasowuje siłę do zadania
  • Unika zabaw zespołowych z kolegami, rodzeństwem, jest kiepskim zawodnikiem w zespole – myli kierunki, jest zagubione na boisku
  • Sprawia wrażenie, że nigdy się nie męczy lub wręcz przeciwnie męczy się bardzo szybko
  • Ma problem z zaplanowaniem ruchu, nie wie od czego zacząć wykonanie nowej czynności
  • W nowym miejscu czuje się zagubione, potrzebuje sporo czasu by się odnaleźć w otoczeniu
  • Uwielbia ekstremalne przeżycia np. skoki na głęboka wodę, szybką jazda na nartach na tzw. „krechę”, szybkie zjeżdżalnie wodne, ciągle mu mało, nie zwraca uwagi na niebezpieczeństwo.
  • Ma trudności szkolne np. z czytaniem i pisaniem, cięciem nożyczkami, odwraca litery, cyfry, ma trudności w przepisywaniu z tablicy, nie ma dominacji jednej ręki

Profesjonalną diagnozę oraz terapię Integracji Sensorycznej dokonuje certyfikowany terapeuta. Jednak każdy rodzic może wyłapać symptomy (by zgłosić się do specjalisty) i codziennie zadbać o dostarczanie swoim dzieciom zrównoważonych, a jednocześnie różnorodnych bodźców sensorycznych.

Przesyłam Państwu kilka linków do stron z zabawami sensorycznymi... zachęcam do zabaw w różnych masach i z różnymi fakturami, zwłaszcza że jest ciepło i zabawy z płynami nie są takie straszne (dla rodzica oczywiście).  Dzieciom, nie tylko z zaburzeniami integracji sensorycznej wskazana jest taka forma aktywności, z której zapewne będą mieć również dużo frajdy i miłych doznań.
https://dziecisawazne.pl/18-zabaw-wspierajacych-integracje-sensoryczna-ktore-mozemy-wykonac-w-domu/
https://dziecisawazne.pl/15-zabaw-sensorycznych-dla-maluszkow/

https://mojedziecikreatywnie.pl/2013/09/koo-rozmaitosci/
https://www.charezinska.pl/5-najbardziej-lubianych-zabaw-sensomotorycznych/
https://www.charezinska.pl/ekologiczna-jadalna-plazma-glut-sensoryczna/

https://kreatywnewrota.pl/porozmawiajmy-o-rodzajach-slime-czyli-mamo-zrobmy-gluta/ - page-content

 

Przesyłam również linki do stron na których można odnaleźć sposoby na wakacyjną nudę naszych dzieci:

 https://view.genial.ly/5eede74503dcf70d91737147/game-breakout-bezpieczne-wakacje

https://dzieciakiwdomu.pl/2018/07/pomysly-na-wakacyjne-zabawy-i-prace-plastyczne-dla-dzieci-na-lato.html

http://worekpelenpomyslow.blogspot.com/search/label/materia%C5%82y do pobrania

https://mojedziecikreatywnie.pl/?s=wakacje

Życzę gorących, bezpiecznych i niezapomnianych wakacji

Do zobaczenia w przedszkolu we wrześniu :)

Anna Guz psycholog

Przeczytaj: KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG ...
CERTYFIKAT  WZOROWEJ  PLACÓWKI  W OGÓLNOPOLSKIM  PROJEKCIE  „MAŁY MIŚ W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY”

CERTYFIKAT WZOROWEJ PLACÓWKI W OGÓLNOPOLSKIM PROJEKCIE „MAŁY MIŚ W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY”

2020-06-24

Z radością informujemy, iż  Przedszkole Miejskie Nr 2 w Lubartowie zdobyło CERTYFIKAT WZOROWEJ PLACÓWKI  w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym „Mały Miś w świecie Wielkiej Literatury”.  Organizatorem projektu w roku szkolnym 2019/2020  jest Aneta Konefał, oraz Grupa MAC  Edukacja oraz  wydawcą miesięcznika „Bliżej Przedszkola”. Honorowy patronat nad projektem objął  Rzecznik Praw Dziecka.

Nasze przedszkole, a dokładnie grupa 5- latków  „Pszczółki” pod  nadzorem Pani Renaty Poznańskiej przystąpiła do projektu, którego celem jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa. Warunkiem  otrzymania certyfikatu było  zaliczenie modułów. Tematyka modułów jest zgodna z kierunkami polityki Ministerstwa Edukacji Narodowej na rok szkolny 2019/2020. Realizacja modułów sprzyja kształceniu u dzieci kompetencji kluczowych, które stanowią połączenie wiedzy, umiejętności i postaw uważanych za niezbędne dla potrzeb samorealizacji i rozwoju osobistego, aktywnego obywatelstwa, integracji społecznej oraz zatrudnienia. Realizacja modułów dostarczyła dzieciom wielu wrażeń ,radości i bogatych doświadczeń.

W ramach projektu  nasze dzieci zrealizowałymoduły :

1. Czytające przedszkolaki

2. Misiowy wolontariat

3. Dzień pluszowego misia

4. Mały Miś i prawa dziecka

5. Bezpieczni z Małym Misiem

6. Zmisiowany Dzień Matematyki

 

Wszystkie moduły opierają się na postaci Małego Misia – pełniącego rolę przewodnika po świecie literatury oraz na propagowaniu czytelnictwa. Najważniejsze założenia poszczególnych modułów:

  1. Moduł    Mały Miś –Czytające Przedszkolaki

Razem z Misiem przedszkole realizowało kierunek polityki MEN: wychowanie do wartości poprzez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych.

Wiodące kompetencje kluczowe: porozumiewanie się w języku ojczystym.

Rozwijanie czytelnictwa: czytanie w domu i przedszkolu, prezentacja dzieciom utworów polskich  pisarzy i poetów.                                                                   

Dzieci wraz z nauczycielem wybierały grupową maskotkę –Misia, który w roku szkolnym 2019/2020 odbył  czytelniczą podróż po domach przedszkolaków. Misiowi zostało  nadane imię, a projekt zainaugurował  czytanie w przedszkolu/grupie przedszkolnej, do którego zapraszaliśmy osoby związane z przedszkolem ( przedstawicieli różnych zawodów).

  1. Moduł  Misiowy wolontariat

Razem z Misiem przedszkole realizowało kierunek polityki MEN: profilaktyka uzależnień; wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich.

Wiodące kompetencje kluczowe: kompetencje społeczne i obywatelskie. Rozwijanie czytelnictwa: zapoznanie z bajkami i wierszykami traktującymi o wartości dobra i wzajemnej pomocy.

W module tym Miś uczył dzieci wrażliwości społecznej oraz pomagania innym i odpowiedzialności za otaczający świat. Cały rok prowadzono różnorodne, aktywne działania na rzecz potrzebujących. Bezinteresowna pomoc jest wartością bezcenną, lecz niestety coraz bardziej zaniedbywaną we współczesnym świecie. Mały Miś poprzez bajki i wierszyki pokazał, że satysfakcja z ofiarowania komuś uśmiechu jest największym podziękowaniem i nagrodą za wykonaną pracę. Zachęcanie  do działania rodziców dzieci, by wspólnie zrobić coś dobrego dla lokalnych społeczności lub włączyć się do działań o ogólnopolskim, a nawet międzynarodowym charakterze.

  1. Moduł  Dzień Pluszowego Misia

Razem z Misiem przedszkole realizowało kierunek polityki MEN: wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich.

Wiodące kompetencje kluczowe: świadomość i ekspresja kulturalna.

Rozwijanie czytelnictwa: zabawy czytelnicze.

Moduł krótkoterminowy –wspólne obchody Dnia Pluszowego Misia w duchu rozwijania czytelnictwa i współpracy między przedszkolami. Zabawy czytelnicze z misiami, rozwijanie zdolności dzieci poprzez udział w konkursach.

  1. Moduł  Mały Miś i prawa dziecka

Razem z Misiem przedszkole realizowało kierunek polityki MEN: wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich.

Wiodące kompetencje kluczowe: umiejętność uczenia się.

Rozwijanie czytelnictwa: rozwijanie umiejętności interpretacji utworów literackich.

W 30. rocznicę przyjęcia przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych Konwencji o prawach dziecka Mały Miś zachęcał  do przypomnienia podstawowych praw najmłodszych. Przeprowadzenie  zajęć na temat  praw dziecka.

  1. Moduł  Bezpieczni z Małym Misiem

Razem z Misiem przedszkole realizowało kierunek polityki MEN: profilaktyka uzależnień. Wiodące kompetencje kluczowe: kompetencje społeczne i obywatelskie.

Rozwijanie czytelnictwa: głośne czytanie dzieciom przez przedstawicieli instytucji działających na rzecz bezpieczeństwa.

W ramach modułu przedszkole zaprosiło  do współpracy instytucje działające na rzecz bezpieczeństwa: policję, straż pożarną, ratownictwo medyczne itp. Wspólne czytanie utworów dla dzieci, zabawy na temat bezpieczeństwa inspirowane literaturą . Zwrócenie  uwagi na problem bezpieczeństwa w Internecie włączając się w Dzień Bezpiecznego Internetu. Działania  uzupełnione były  o twórczość plastyczną dzieci –wykonanie wspólnie plakatu zachęcającego do przestrzegania zasad bezpieczeństwa.

 

  1. Moduł  Zmisiowany Dzień Matematyki

Razem z Misiem przedszkole realizowało kierunek polityki MEN: rozwijanie kompetencji matematycznych.

Wiodące kompetencje kluczowe: kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne.

Rozwijanie czytelnictwa: tworzenie opowieści matematycznych. Moduł krótkoterminowy –wspólne obchody Dnia Matematyki w duchu rozwijania czytelnictwa i współpracy.

Wspólne  wykonie liczmanów, pomocy matematycznych,  misiowe zabawy matematyczne.

Udział w projekcie przyczynił się w dużym stopniu do rozwoju dzieci, a także do doskonalenia pracy własnej nauczyciela. Wymagał zaangażowania i dodatkowych działań, ale osiągnięte efekty posłużyły podniesieniu jakości pracy przedszkola. Przede wszystkim projekt stanowił atrakcyjną formę realizacji zadań przedszkola opisanych w podstawie programowej.

 

Teresa Kosior -dyrektor przedszkola

 

 

 

 

 

Przeczytaj: CERTYFIKAT WZOROWEJ PLACÓWKI W OGÓLNOPOLSKIM P... ...
PRACA PRZEDSZKOLA W LIPCU I SIERPNIU 2020 r.

PRACA PRZEDSZKOLA W LIPCU I SIERPNIU 2020 r.

2020-06-15

Szanowni  Rodzice

 

Burmistrz Miasta Lubartów rozważa możliwość otwarcia w okresie wakacyjnym wszystkich przedszkoli prowadzonych przez Gminę Miasto Lubartów.

 

To od Państwa złożonych deklaracji będzie uzależniona ostateczna decyzja Burmistrza w tej sprawie.

Zapisy dzieci do przedszkola w okresie wakacyjnym przyjmuje bezpośrednio dyrektor placówki. Zainteresowani rodzice mogą złożyć wypełnione deklaracje w kancelarii przedszkola lub przesłać na adres e-mail przedszkole.miejskie2@wp.pl poprzez załączenie zeskanowanej deklaracji   w terminie do dnia 19.06.2020 r.

 

Teresa Kosior -dyrektor przedszkola

 

Przeczytaj: PRACA PRZEDSZKOLA W LIPCU I SIERPNIU 2020 r. ...
Zabawy naszych przedszkolaków w domu. ZDJĘCIA DZIECI

Zabawy naszych przedszkolaków w domu. ZDJĘCIA DZIECI

2020-06-08

Aleksandra z grupy Misie

Alicja z grupy Pszczółki 

Pola i Antoś  z grupy Pszczółki 

Julek  z grupy Pszczółki 

Kornelia z grupy Motylki z siostrą Natalką

Zosia z grupy Biedronki

Weronika z grupy Krasnoludki

Ninka z grupy Pszczółki 

Marlenka z grupy Krasnoludki z siostrą Laurą

Natalia z grupy Motylki

Milenka z grupy Krasnoludki

Julia z grupy Pszczółki 

Kinga  z grupy Biedronki

 

 

 

 

 

Przeczytaj: Zabawy naszych przedszkolaków w domu. ZDJĘCIA DZIE... ...
Język angielski

Język angielski

2020-06-08

Witam dzieci i rodziców

i zapraszam do krótkiej powtórki : opposites

Posłuchaj popatrz i powtórz:

Kids vocabulary - Opposite Words - Learning about Opposites - English for kids

https://www.youtube.com/watch?v=LF3crlV28xA

Zaznacz właściwe przeciwieństwa i spróbuj nazwać je po angielsku.

 

A teraz narysuj samodzielnie przeciwieństwa i nazwij je po angielsku.

 

Wszystkie materiały graficzne i karty pracy dostępne są na poczcie Wirtualnej Polski:

Login:jang245@wp.pl

Hasło:przedszkole245

 

 

See You!!

 

Przeczytaj: Język angielski ...
KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG

KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG

2020-06-04

Pod pojęciem dziecięcej matematyki w przedszkolu kryje się nie tylko liczenie, dodawanie i odejmowanie ale również szereg innych czynności, które nie zawsze zaliczymy do matematycznych. Matematyka jest przedstawiana dzieciom jako proces poszukiwania, proces próbowania i popełniania błędów, w którym używanie metod i budowanie rozumienia pojęć dokonuje się poprzez rozwiązywanie problemów, a nie w drodze przekazywania zorganizowanej, ograniczonej wiedzy. Przyczynia się do rozwoju poznawczego i wzmacnia podstawowe umiejętności poznawcze, takie jak obserwacja, umiejętność reprezentowania danych, interpretowania ich, analizowania i syntetyzowania, ale też oceniania i realizowania zaplanowanych działań. Dzieci rozwiązując problemy, manipulując, doświadczając, eksperymentując stosują różne strategie, oceniają i weryfikują wyniki itp. Dzięki temu powoli stają się odkrywcami i krytycznymi użytkownikami wiedzy. Pokazujemy im od najmłodszych lat, że elementy matematyki odnajdujemy w życiu codziennym na każdym niemalże kroku.

Do dziecięcej matematyki na poziomie przedszkola należą:

  • Orientacja w schemacie własnego ciała oraz orientacja przestrzenna (o tym obszerniej za tydzień)
  • Rytmy – to wszelka regularna powtarzalność w czasie lub w przestrzeni. Dostrzeganie rytmu, jego odtwarzanie, kontynuowanie, przekładanie z jednej reprezentacji na drugą jest ważnym typem myślenia. Rytm pozwala orientować się w czasie, dostrzegać czasowy wymiar wydarzeń, rozwijać progresywne rozumienie czasu, zwłaszcza świadomość, że istnieje seria wydarzeń występujących w porządku czasowym. Rytmy są ważne w życiu człowieka. Regulują jego codzienne funkcjonowanie. Są to między innymi rytmy biologiczne. Najłatwiejszy do dostrzeżenia i dotyczący każdego człowieka jest rytm wyznaczany przez dni i noce oraz związane z nimi okresy snu i czuwania. Dostrzeganie – przemienność dnia i nocy, pór roku, cykle życia w przyrodzie, Ważnym jest tutaj układanie rytmów, kontynuowanie ich, wysłuchiwanie rytmów, przekładanie z jednego na inny np. słuchowy na wzrokowy, głośne liczenie: liczenie po dwa, po pięć itd
  • Kształtowanie umiejętności liczenia, a także dodawania i odejmowania –obejmuje proces począwszy od liczenia konkretnych przedmiotów (misiów, samochodów) przez liczenie na palcach aż do rachowania w pamięci. Najpierw dziecko wyodrębnia z otoczenia (wzrokiem, gestem, ruchem) to, co chce policzyć, potem dotyka lub wskazuje przedmioty i określa je liczebnikami. Często na rytm dotykania nakłada się rytm oddechu i rytm bicia serca, dlatego niektórych przedmiotów dotyka więcej niż jeden raz. W miarę ćwiczenia dziecko dąży do tego by na jeden liczony przedmiot był jeden gest wskazujący i jeden wypowiedziany liczebnik. Dorośli nie zdają sobie sprawy, ile ćwiczeń potrzeba, by potrafiło określić liczebnikiem ilość policzonych przedmiotów. Dziecko musi wiedzieć, że ostatni wypowiedziany liczebnik ma podwójne znaczenie: oznacza ostatni liczony przedmiot i określa liczbę policzonych przedmiotów.
  • Wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania - celem jest tu dobre przygotowanie dziecka do zrozumienia pojęcia liczby naturalnej. Nauczanie matematyki koncentruje się wokół pojęcia liczb naturalnych i działań matematycznych. Początkowo dzieci przeliczają przedmioty, którymi manipulują i wymawiają liczebniki z próbą jednoczesnego szeregowania przedmiotów. Jest to jednak często liczenie mechaniczne, bez zachowania kolejności liczb. Dzieci mają tendencję do oceniania liczebności zbioru według wielkości przestrzeni, które zajmują elementy zbioru, oraz wielkości samych elementów należących do zbioru. Dla oceny stosunków ilościowych istotna jest liczba przedmiotów w porównywanych zbiorach, a nie przestrzeń i wielkość elementów zbioru. Niezbędne są, więc różnorodne ćwiczenia w porównywaniu, odwzorowywaniu i odtwarzaniu zbiorów. Ćwiczenia te powinny mieć charakter praktyczny: łączenie w pary (porównywanie czynnościowe) pozwala na określenie, czy w danym zbiorze jest mniej, więcej, czy tyle samo elementów. Działania takie należy prowadzić na zbiorach jednorodnych i różnorodnych.

 

  • Rozwijanie umiejętności mierzenia długości, zapoznanie dzieci z wagą i sensem ważenia, mierzenia płynów - .wprowadzenie dziecka w sens pomiarów należy zacząć do tego, co dla niego jest najbliższe -od własnego ciała. Należy pomóc dziecku zauważyć to, co jest od niego większe (wyższe) od tego, co jest mniejsze (niższe), cięższe – lżejsze. Używać określeń: większy – mniejszy, dłuższy – krótszy, niższy – wyższy, grubszy – chudszy, lżejszy - cięższy; pozwolić by zmierzyło, zważyło (gdy mamy możliwość zabawy wagą), zbadało po swojemu, porównało dwa przedmioty, przyrównało siebie do innych osób czy przedmiotów. Zabawy te zawsze wiążą się z eksperymentowaniem, sprawdzaniem a zarazem rozwojem wewnętrznej motywacji do posiadania tej wiedzy
  • Klasyfikacja – polega ono na dostrzeżeniu cechy lub cech, a następnie segregowaniu według tej cechy lub cech klasyfikowanych obiektów. Jest to wprowadzenie dzieci do zadań o zbiorach i ich elementach. Pierwsze zbiory związane są oddzielnie ze wspólną nazwą, dzieci układają np. piłki, klocki, lalki, samochody itp. Działaniom tym sprzyja wiele naturalnych sytuacji występujących w codziennym życiu dziecka, w czasie których dostrzega ono różne właściwości przedmiotów i według nich dokonuje podziału na kategorie. W tworzeniu zbiorów uwzględnia się wiele cech jakościowych takich jak: nazwa, przeznaczenie, sposób użytkowania, barwa, kształt, wielkość, długość, szerokość, wysokość, ciężar, grubość i wiele innych. Do porównywania różnych właściwości przedmiotów dziecko włącza umiejętność spostrzegania, obserwowania, uwagę i pamięć. W czasie porównania przedmiotów występuje analizowanie. Pojawiają się coraz bardziej złożone czynności umysłowe, które są podstawą kształtowania pojęć
  • Układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych oraz zapisywanie czynności matematycznych

–jest dalszym doskonaleniem umiejętności rachunkowych dzieci, stanowi przygotowanie do tego, co będą robiły na lekcjach matematyki w szkole, jednakże już w przedszkolu na podstawie historyjki obrazkowej rozwiązują proste zadania i zapisują symbolami matematycznymi ich treść

  • Intuicje geometryczne –kształtowanie pojęć geometrycznych
  •  Konstruowanie gier przez dzieci –hartuje odporność emocjonalną i rozwija zdolność do wysiłku umysłowego, ćwiczy naprzemienność i przestrzegania zasad https://kreatywnewrota.pl/szybka-gra-matematyczna/ 

 

Celem edukacji matematycznej w przedszkolu jest rozwijanie zdolności do poznawania rzeczywistości, stawiania hipotez, logicznego rozumowania, skutecznego wykorzystania różnych strategii i procedur matematycznych, rozwiązywania różnych problemów. Kształtowanie umiejętności matematycznych trwa wiele lat i powinno przebiegać zgodnie z naturalnym rozwojem umysłowym dziecka. Początkowo każde działanie matematyczne wykonywane przez dziecko dokonuje się w świecie fizycznym. Później nie musi już działać w oparciu o realne przedmioty, może wykonywać czynności w swoim umyśle. Do prawidłowości liczenia, klasyfikowania czy mieżenia i ważenia dziecko musi dojść w wyniku samodzielnych doświadczeń. Trzeba je zachęcać, pokazywać jak to zrobić, wspólnie się bawić, eksperymentować, odkrywać otaczającą nas rzeczywistość. W poniższych linkach można znaleźć inspiracje i w sposób bardzo kreatywny poćwiczyć umiejętności matematyczne.

https://mojedziecikreatywnie.pl/2017/03/wspieranie-edukacji-matematycznej-dzieci/

https://ekodziecko.com/category/edukacyjne/dziecieca-matematyka

https://dziecisawazne.pl/sensoryczna-matematyka/

 

Zachęcam do wspólnych zabaw

Anna Guz

Przeczytaj: KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG ...
Język angielski

Język angielski

2020-06-04

Witam dzieci i rodziców.

Tematem dzisiejszych zajęć będą przeciwieństwa- opposites.

 

Na początek piosenka o przeciwieństwach obejrzyj i posłuchaj wideo nagrania:

The Opposites Song

https://www.youtube.com/watch?v=HGeuA4iJ8vI

 

big and small

short and tall

narrow and wide

heavy and light

good and bad

happy and sad

open and closed

yes and no

fast and slow

young and old

empty and full

push and pull

hard and soft

on and off

short and long

weak and strong

laugh and cry

wet and dry

hot and cold

left and right

in and out

wisper and shout

rough and smooth

warm and cool

curly and straigh

asleep and awake

stop and go

high and low

up and down

square and round

quiet and loud

under and over

top and bottom

right and wrong

 

Poznaliście już przeciwieństwa ? Zaproś do kolejnego zadania mamę tatę siostrę brata. Usiądźcie naprzeciw siebie, pokaż gestem jakieś przeciwieństwo i nazwij je po angielsku np.:

big(duży) a osoba siedząca naprzeciw pokazuje small (mały)

fast (szybko kręcimy dłońmi młynek jak do Rolly Polly -slow (kręcimy młynek powoli)

up (pokazujemy palcem w górę – down (pokazujemy palcem w dół)

Za pomocą gestów można pokazać prawie wszystkie przeciwieństwa z piosenki.

Czy udało się wam wykonać zadanie?

Zapraszam więc do rysowania. Karty do pracy w załącznikach.

Cały materiał dostępny również na poczcie :

hasło: jang245@wp.pl

login:przedszkole245

 

Przeczytaj: Język angielski ...
Język angielski

Język angielski

2020-06-01

Witam wszystkie dzieci w tym szczególnym dniu!

I was drodzy rodzice.

Kochane dzieciaki dziś wasze święto!

Na pewno wszyscy o nim pamiętają?

 

Ponieważ czeka was moc atrakcji na pewno będziecie bardzo zajęci.

Przygotowałam więc dla was znane i lubiane piosenki angielskie. Jeżeli macie ochotę to

zapraszam do śpiewającego powitania:

Good Morning Song | The Kiboomers https://www.youtube.com/watch?v=TFVjU-dsIM8

A teraz do tańca i pokazywania za pomocą gestów piosenek:

Open Shut Them | Super Simple Songs https://www.youtube.com/watch?v=RNUZBHlRH4Y

Elephant Dance Song | Teacher's Video

https://www.youtube.com/watch?v=nY3N_j6KmNE&list=PLoqrDvDu1YQLNeYtakyyNCjtjmWVcvBbf&index=7

Roly Poly, Roly Poly | Nursery Rhymes For Children | Kids Songs By Kids kiddy

https://www.youtube.com/watch?v=8O3anMe6t5s

 

Jeżeli jeszcze się nie znudziliście zapraszam do wysłuchania przepięknej piosenki, którą śpiewają dzieci z całego świata.

We Are The World with actions || Graduation Song|| We are the World For Children

https://www.youtube.com/watch?v=dH6suPfBTt8

 

Życzę wam wszystkie dzieci

w dniu Waszego święta

aby każdy dzień był pełen tylko szczęśliwych chwil.

I do zobaczenia !!!!! See You Soon!

 

 

 

Przeczytaj: Język angielski ...
BIEDRONKI - GRUPA I

BIEDRONKI - GRUPA I

2020-05-31

Dzień dobry kochane Biedroneczki i kochani Rodzice!

Przed nami ostatni miesiąc nauczania, czerwiec. W tym miesiącu skupimy się na wakacyjnych podróżach, miejscach w które możemy się wybrać oraz pojazdach, którymi można pojechać oraz jak bezpiecznie spędzić wakacje. Te wakacje pewnie będą troszkę inne niż zazwyczaj, być może będziemy trochę ograniczeni, ale miejmy nadzieję, że sytuacja jeszcze w pewnym stopniu ulegnie zmianie i uda się Państwu gdzieś zabrać dzieci, chociażby nad jezioro czy do lasu:)

 

Temat tego tygodnia ( 01.06-05.06.) to: Wakacyjne podróże

Skupimy się na następujących treściach:

- zapoznanie z różnymi pojazdami i ich zastosowaniem,

- poszerzanie wiedzy o różnych środkach lokomocji

- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat

- utrwalanie umiejętności liczenia w zakresie możliwości dzieci,

- utrwalanie umiejętności stosowania określeń najwięcej, najmniej,

 

Poniedziałek: temat Dzień Dziecka

 

Dzisiaj jest Dzień Dziecka także składam Wam moje kochane Biedroneczki najserdeczniejsze życzenia, dużo uśmiechu na twarzy, samych radosnych i słonecznych dni a w dniu dzisiejszym dużo prezentów i słodyczy! :)

Oto życzenia ode mnie:

 

https://www.youtube.com/watch?v=V40mDOBZXHg

 

1. My dzieci świata

https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1Hr2hbjwLlAfSzZUGNDmlTjokJ-XNiDyjc5BPwva63FKTuHrodDLUqIzk6.

 

2. Teraz posłuchajcie piosenki o dzieciach.

https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ

 

3. Pamiętajmy, że nasze dzieci oprócz obowiązków, które trzeba oczywiście wdrażać w ich życie w miarę ich rozwoju, mają również prawa:

 

https://www.youtube.com/watch?v=f4tbWJo02q4

 

Dzisiaj macie swoje święto, więc miłego odpoczynku!:)

Wtorek temat: Poznajemy pojazdy

 

1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Rodzic demonstruje ćwiczenia , dziecko powtarza je kilka­krotnie.

Język wyruszył na wakacje. Wsiadł do samochodu i mocno kręcił kierownicą (dzieci rysują koła języ­kiem, po górnej i po dolnej wardze). Zaczął padać deszcz, więc włączył wycieraczki (dzieci poruszają językiem od jednego do drugiego kącika ust). Kiedy wyszło słońce, wysiadł z samochodu i przesiadł się do balonu, którym poleciał wysoko do góry (dzieci przesuwają język za górne zęby po wałku dziąsło­wym). Ponieważ wiał dość silny wiatr, balon raz unosił się wysoko do góry, a raz opadał na ziemię (dzieci poruszają językiem, na zmianę, raz do górnych, a raz do dolnych zębów). Język z zaciekawieniem przyglądał się, jak pięknie po niebie płynęły białe chmury (dzieci przesuwają język po podniebieniu, od zębów w stronę gardła). Postanowił wylądować na ziemi i zwiedzić najbliższą okolicę na rowerze (dzieci rysują językiem koła między zębami a wargami), ale kiedy jechał, często musiał dzwonić dzwonkiem (dzieci mówią: dzyń, dzyń). Z radosnym uśmiechem na twarzy wrócił do swojego domu (dzieci szeroko rozwierają usta).

 

2. Możemy zaproponować dziecku zabawę ruchową, łatwiej będzie jeśli w domu jest więcej dzieci.

Zabawa ruchowo-naśladowcza Czym podróżujemy?

N. zaprasza dzieci w podróż i prosi, aby ruchem pokazywały pojazd, którym będą się poruszać.

  1. Wyruszają z domu samochodem – dzieci biegają, naśladując rękami kręcenie kierownicą; zatrzymują się, zostawiają samochód na parkingu.
  2. Wsiadają do samolotu. Samolot startuje (dzieci kucają), unosi się (dzieci biegną z rozłożonymi rękami) i ląduje (znów kucają).
  3. Wsiadają do pociągu (ustawiają się jedno za drugim, poruszają się, trzymając się za ramiona).
  4. Dojechały nad piękne jezioro, gdzie wsiadają do kajaka (maszerując, naśladują rękami ruch wiosło­wania

 

3. Do zabawy możemy wykorzystać piosenkę „Jedzie pociąg z daleka”

https://www.youtube.com/watch?v=PjUopo-DJio

 

4. Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej Wakacje.

 

Morze, góry lub jeziora.

Pociąg wjeżdza już na stację.

Lato wreszcie się zaczęło.

Czas rozpocząć więc… (wakacje)

 

Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Wakacje.

– Bartek chwalił się, że na wakacje pojedzie do Grecji – opowiadał przy obiedzie Olek. – Mówił, że będzie się uczył nurkować i dostanie od taty cały potrzebny sprzęt.

– Zobaczycie, że będziecie się u nas bawić równie dobrze jak on – chrząknął dziadzio. – Już moja w tym głowa. Postanowiliśmy z babcią, że kupimy wielki dmuchany basen i ustawimy go w ogrodzie.

– Hurra! – zawołała Ada. – A będę w nim mogła puszczać moje kaczuszki?

– Jasne – roześmiała się babcia – i kaczuszki, i łódeczki, i co tam sobie wymyślisz.

– Szkoda, że w ogrodzie nie ma piaskownicy, bo byśmy mieli własną plażę – rozmarzył się Olek.

– To akurat nie problem – włączył się do rozmowy tato. – Cztery deski się znajdą, a sąsiad dziadków, pan Antoni, handluje materiałami budowlanymi, więc na pewno chętnie przywiezie parę worków piasku.

– I będzie plaża! – zawołała Ada.

– I huśtawka – dodał dziadzio. – Znalazłem ją na strychu.

– Tę samą, na której ja się huśtałem? – ożywił się tato.

– Tylko nie próbuj tego robić, bo moja biedna grusza nie wytrzyma takiego ciężaru – przestraszył się dzia­dzio.

– Oj tam, oj tam… – mruknął tato. – To mocne drzewo, nawet nie wiesz, ile wytrzymało…

– I Bartek mówił jeszcze, że będzie zwiedzał jakieś strasznie stare budowle – przypomniał sobie Olek.

– Stare budowle, powiadasz – dziadek uśmiechnął się tajemniczo.

– Ciekaw jestem, czy on widział kiedyś studnię z prawdziwym żurawiem.

– Takim żywym żurawiem? – zdziwiła się Ada.

– Tak nazywało się urządzenie, którym bardzo dawno temu wyciągano wodę ze studni – wyjaśniła wnuczce babcia.

– Tam, gdzie wybierzemy się na wycieczkę, można zobaczyć prawdziwe chaty kryte strzechą, poletka lnu, stary wiatrak i drabiniasty wóz – taki, jakim jeździł jeszcze mój dziadek.

– W sąsiedniej wsi powstał skansen – wyjaśniła mamie babcia. – I naprawdę jest w nim co zobaczyć.

– Chciałbym, żeby te wakacje już się zaczęły – westchnął Olek. – I nic nie szkodzi, że nie pojadę do Grecji – dodał po chwili.

  1. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

 

N. zadaje pytania:

– Dokąd Bartek pojedzie na wakacje?

– Gdzie wakacje spędzą Ada i Olek?

– Co przygotowali dziadkowie, żeby umilić wakacje Adzie i Olkowi?

– Dokąd wy chcielibyście pojechać na wakacje?

– Czym można podróżować w casie wakacji?

 

5. Zapoznanie z różnymi środkami lokomocji.

 

https://www.youtube.com/watch?v=h3D6xu7pr3k - bardzo fajny filmik przedstawiający różne pojazdy a także zasady bezpieczeństwa i numery alarmowe

 

https://www.youtube.com/watch?v=WPJcmcGNTJQ- co pływa co lata co jeżdzi- spróbuj narysować pojazd latający

 

Środa temat: Miło spędzam czas

 

1. Słuchanie piosenki „Wakacje z rowerem”

https://www.youtube.com/watch?v=CkXSdjgvaAk&list=PL7OVl7WqJXQKtWuSVoJg4Hhke1dsdjOEe&index=16

 

Posłuchajcie piosenki, odpowiedz na pytania:

- o jakim pojeździe jest mowa w wierszu?

- jak przygotować rower do jazdy ? / sprawdzić czy rower jest sprawny, opony napompowane, sprawny dwonek, łańcuch nie spada

- jak przygotować siebie do drogi? / kask, ochraniacze, odpowiedni ubiór do pogody, bidon z wodą

- czy powinniśmy znać zasady ruchu drogowego? Po co je znać?/ żeby bezpiecznie poruszać się po drogach, znać znaczenie sygnalizacji świetlnej, wiedzieć, że po przejściu dla pieszych prowadzimy rower a nie jedziemy, jeźdźić ścieżką rowerową, na wycieczkę wybrać się w spokojne miejsce, aby podziwiać przyrodę

 

2. Rodzic podaje cztery zdania i prosi dzieci, aby na ich podstawie odgadły, dokąd pojedzie dziecko na wakacje, np.

Kasia zobaczy: pole, krowę, świnkę, kurę. (wieś)

Krzyś zobaczy: statek, piasek, wodę, muszelki. (morze)

Maciek zobaczy: owce, źródło, pagórki, drewniane chaty. (góry)

Wiktoria zobaczy: zabytki, tramwaje, muzeum, skrzyżowania. (miasto)

 

3. https://www.youtube.com/watch?v=mRPyav8aT7U – obejrz filmik i powiedz, którym pojazdem chciał/a byś pojechać na wakacje, możesz go narysować.

 

4. Pokoloruj samochód : https://miastodzieci.pl/kolorowanki/samochod/

Jeżeli macie w domu książk, albumy z pojazdami pooglądajcie je z dzieckiem, szczególnie jeśli dotyczą najstarszych aut.

Pierwszy samochód na świecie powstał w 1886 roku. Nazywał się Patentwagen Nr 1. Jego konstruk­torem był Carl Benz. Samochód miał 3 koła i trochę przypominał dorożkę, jednak nie ciągnęły go ko­nie, lecz poruszał się dzięki zastosowaniu silnika. Pierwszy samochód w Polsce został skonstruowany w Centralnych Warsztatach Samochodowych w 1927 roku i od skrótu tej nazwy nazywał się CWS T-1.

 

5. Praca plastyczna „Samochód z rolki” zachęcam do wykonania z dzieckiem samochodzika z rolki po papierze toaletowym, link przedstawiam poniżej, koła można też zrobić z nakrętek od napoi.

https://m.interia.pl/interia-tv/video,vId,2313630

6. „Gdzie mój samochód” - zabawa typu „ciepło- zimno”, rodzic chowa samochodzik i nakierowuje dziecko słowami ciepło- jesteś blisko, zimno- oddalasz się.

 

Czwartek temat: Na plaży jest fajnie

 

1. Jak bezpiecznie zachowywać się nad jeziorem a jak w górach? Obejrzyjcie film

 

https://www.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA – bezpieczeństwo nad wodą

 

https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio - bezpieczeństwo w górach

 

2. Zabawa dydaktyczna „Od najmniejszego do największego”

 

Wybierzmy 5 przedmiotów, które macie w domu, mogą to być zabawki, przybory kuchenne- zależy od państwa, ważne aby przedmioty były różnej wielkości. Nazywamy te przedmioty z dzieckiem a następnie układamy w kolejności od najmniejszego do największego.

 

3. Zabawa dydaktyczna „Gdzie więcej?” - układamy 2 zbiory przedmiotów- możemy wykorzystać zabawki z poprzedniej zabawy, dziecko szacuje w którym zestawie jest więcej zabawek, następnie przelicza.

 

4. „Poznaj po dotyku”- zabawa sensoryczna. Dziecko z zamkniętymi oczami dotyka zabawek lub przedmiotów i zgaduje co trzyma w ręce. Najlepiej wykorzystać zabawki z poprzednich zabaw , gdyż dziecku będzie łatwiej je rozpoznać.

 

5. Praca plastyczna Żaglówki na jeziorze.

Dla każdego dziecka: okrągły talerzyk papierowy, farby, pędzel, kubeczek z wodą, dwa trapezy i trój­kąty wycięte z papieru kolorowego, klej.

Dzieci malują połowę talerzyka papierowego na żółto, a połowę na niebiesko. Na niebieskiej części układają i przyklejają żaglówki: z dwóch trójkątów i trapezu jako podstawy (bez nazywania figur geometrycznych.

 

Piątek temat: Bezpieczne wakacje

 

Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Bezpieczne wakacje.

Jak wspaniale! Już wakacje.

To najlepsza w roku pora!

Można pływać sobie w morzu

albo wskoczyć do jeziora…

Na szczyt w górach wspiąć się warto!

Jak tam pięknie i wysoko!

W zeszłym roku po raz pierwszy

zobaczyłem Morskie Oko!

Ale zawsze pamiętajmy,

by dorosłych się pilnować.

Chodzić w górach – lecz po szlakach,

kremem z filtrem się smarować.

Czapkę nosić – taką z daszkiem

– porażenia się unika.

Kąpać się w strzeżonych miejscach

i pod okiem ratownika.

I rodziców trzeba słuchać.

Kto tak robi, ten ma rację.

Ach jak miło, jak wesoło,

bo już przecież są wakacje!

 

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

- Dlaczego zawsze trzeba pilnować się dorosłych?

- Co to są górskie szlaki? Dlaczego trzeba się ich pilnować? (N. może wyjaśnić znaczenie wyrażenia gór­skie szlaki).

- Dlaczego latem smarujemy się kremem z filtrem?

- Do czego jest potrzebna latem czapka z daszkiem?

- Dlaczego można pływać tylko w miejscach, gdzie jest ratownik?

- Jakie macie rady dla innych przedszkolaków na wakacje? Co można robić, a czego nie wolno?

 

2. Zabawa dydaktyczna Znam...

Poinformujmy dzieci, że podczas wyjazdu wakacyjnego czy wycieczki nigdy nie wolno oddalać się od opiekunów. Gdyby jednak tak się stało, warto znać swoje imię i nazwisko (3-latki), swój adres – informacje, które możemy podać policjantowi. (Ważne, aby przypomnieć, że nie podajemy tych informacji osobom nieznajomym). Powtarzamy z dziećmi swoje dane.

 

3. Zabawa dydaktyczna Numer alarmowy.

 

Napiszmy dziecku na kartce numer alarmowy 112. Rodzic odczytuje go, a następnie dzieci robią to samo i mówią, w ja­kich sytuacjach powinno się pod niego dzwonić. Zaprezentujcie obrazki pojazdów służb ratunkowych, które można wezwać, dzwoniąc pod numer 112.

 

Posłuchajcie piosenki:

 

https://www.youtube.com/watch?v=R3Qp8KfJSHw

 

Aby łatwiej było dzieciom zapamiętać numer 112, można wskazać na czoło (1), nos (1), uszy (2).

 

4. Utrwalanie zasad bezpiecznego zachowania podczas wakacji. Rodzic wypowiada kolejne zdania, a dzieci krzyczą: Tak! lub Nie!

W lesie można palić ognisko, gdzie się chce. (nie)

Przed wyjściem na plażę należy posmarować skórę kremem z filtrem. (tak)

Na plaży wolno śmiecić. (nie)

Na górskie wyprawy można się wybrać w klapkach. (nie)

W czasie jazdy na rowerze trzeba mieć kask. (tak)

Zawsze trzeba pilnować się dorosłych. (tak)

Praca plastyczna Słoneczko.

 

5. Praca plastyczna „Słoneczko”

Żółta plastelina, żółta farba, pędzel, kontur słoneczka z promieniami.

Dzieci otrzymują kontur słoneczka. Malują jego środek farbą, a promienie wyklejają plasteliną.

 

Dziękuję i pozdrawiam Paulina Sieńczak

 

 

 

Przeczytaj: BIEDRONKI - GRUPA I ...
KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG

KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG

2020-05-29

Jednym z zadań mózgu jest zapamiętywanie. To ważny proces, dzięki któremu uczymy się nowych rzeczy. Pamięć odgrywa ogromną rolę w ciągu całego naszego życia jednakże najistotniejsze znaczenie ma w pierwszych dniach, miesiącach i latach życia, kiedy zapamiętywanie doświadczeń, ich systematyzowanie i późniejsze wykorzystywanie jest niezbędnym warunkiem rozwoju. Co ciekawe,pamięć dziecka rozwija się razem z nim, nie jest bowiem ukształtowana w dniu narodzin a zatem możemy ją kształtować i rozwijać od najwcześniejszych dni życia naszej pociechy. W dzisiejszych czasach gdzie z pomocą, byśmy nie musieli zapamiętywać, spieszą nam coraz mądrzejsze wynalazki warto poćwiczyć tę funkcję mózgu. Któż dzisiaj pamięta chociażby 3numery telefonu (prócz swojego) czy konkretne daty chociażby urodzin cioci, babci gdy wszystko możemy sprawdzić na bieżąco w telefonie, internecie zapisane byśmy nie "zaśmiecali" sobie pamięci. Natomiast jak dowodzą badania sprawność funkcji poznawczych w tym pamięci może przedłużyć nam sprawne funkcjonowanie w wieku starszym.

Pamięć małego dziecka rozwija się bardzo dynamicznie. Początkowo jest ona mimowolna – maluszek nie wybiera intencjonalnie, które zdarzenia czy informacje zapamięta. Jednocześnie, jego umysł jest chłonny, jak gąbka, dlatego większość dzieci w okolicy 2-3 urodzin bez trudu recytuje krótkie wierszyki, ulubione piosenki czy fragmenty często czytanych książeczek(często np. poprawiają nas gdy przeczytamy nie w ten sposób jak powinno być).  Okres przedszkolny i wczesnoszkolny są umownie nazywane tzw. “wiekiem pamięci”– dzieci w tym wieku z wielką łatwością zapamiętują nowe informacje: nie tylko fakty, ale także nowe słownictwo, sekwencje zdarzeń, konkretne zachowania, itp. To tzw. pamięć mechaniczna polegająca na reprodukcji (odtwarzanie) materiału. Nadal przeważa także pamięć mimowolna. W okresie szkolnym powoli pojawia się umiejętność selekcjonowania informacji i świadomego uczenia się konkretnych partii materiału (pamięć dowolona - intencjonalna). Znacznie zwiększa się wówczas pojemność pamięci, a zapamiętywanie staje się bardziej efektywne. Jednocześnie dzieci w tym wieku zaczynają stosować świadomie strategie ułatwiające zapamiętywanie: budowanie ciągów skojarzeń, interpretację, nadawanie sensu przyswajanemu materiałowi czyli tzw. mnemotechniki. Dziecko, które potrafi dostosowywać już strategie pamięciowe do danego materiału i uczyć się za pomocą skojarzeń, czuje się bardziej kompetentne podczas procesu nauki. W artykułach bardziej szczegółowy rozwój pamięci u dzieci:

https://www.mjakmama24.pl/dziecko/maluch/rozwoj-pamieci-dziecka-od-kiedy-dziecko-pamieta-aa-u3x4-BXcc-2jeM.html

https://amakids.pl/about_us/blog/memorika/rozwj-pamici-u-dzieci/

Udowodniono, że ilość zapamiętanych informacji w dużym stopniu zależy od kontekstu. W trakcie zabawy, wycieczek, spacerów dzieci zapamiętują więcej niż w warunkach laboratoryjnych. Wykazują też więcej zaangażowania związanego z utrwalaniem informacji, potrafią podjąć różne działania, które wspomagają zapamiętywanie. Gdy dołożymy do tego pozytywne (lub negatywne) emocjonalnie doznania możemy być pewni, że dziecko zapamięta daną rzecz na bardzo długo. Dlatego też wspólne gry i zabawy z dzieckiem to doskonałe łączenie przyjemnego z pożytecznym – pozytywne emocje podczas świetnej zabawy przy jednoczesnym rozwijaniu pamięci!

Jak wspierać rozwój pamięci? – kilka zabaw do wyboru

    • gra "memory" – najprostsza i najbardziej znana ćwicząca pamięć - szukamy dwa takie same: kolory, przedmioty, zwierzęta, znaki, litery, wyrazy itd. ilość par zależna od możliwości graczy, z czasem zapewne będzie ich coraz więcej; można nabyć ją w tradycyjnej formie gry stołowej lub wybrać nowoczesne aplikacje na telefon lub komputer
    • prowokowanie dziecka do opisywania swoimi własnymi słowami np. treści książki, odtwarzanie minionego dnia co się zdarzyło dziś rano, wczoraj; gdzie byliśmy, co widziałeś w zoo, jakie zwierzątko podobało ci się najbardziej, itp
    • zabawa „co się zmieniło?”- rozkładamy przed dzieckiem kilka obrazków lub przedmiotów, kiedy dziecko nie widzi chowamy jeden lub zamieniamy miejscami, prosimy by powiedziało co się zmieniło, czego brakuje
    • zabawa „znikające obrazki” – pokazujemy dowolny obrazek, z dość dużą ilością elementów, prosimy o dokładne przyjrzenie się, po chwili odwracamy obrazek i zadajemy pytania sprawdzające ile dziecko zapamiętało z treści obrazka
    • czytamy dziecku krótki tekst, następnie zadajemy pytania dotyczące treści opowiadania
    • powtarzanie materiału uszeregowanego w sekwencje (cyfry, wyrazy, rozbudowane zdania),"powtórz 1,5,6,9" "powtórz kot, lew, żaba, " itp
    • wykonywanie sekwencji złożonych z kilku poleceń – "zrób tak jak ja"- i pokazujemy dziecku co ma zrobić, lub mówimy "posłuchaj zapamiętaj, potem zrób: podskok, klaśnięcie, tupnięcie, podskok" itd
    • powtarzanie sekwencji słów, wierszy, piosenek lub rymowanek – im ciekawszy i zabawniejszy tekst rymowanki lub wierszyka, tym szybciej dziecko jest w stanie go zapamiętać. Na tej zasadzie dzieci uczą się dni tygodnia, miesięcy, modlitwy ale także liczenia czy alfabetu. Co ciekawe, taka forma ćwiczeń może być stosowana jako ćwiczenie pamięci krótkotrwałej – wtedy odtwarzanie odbywa się natychmiast po przeczytaniu tekstu lub długotrwałej – gdy próbujemy odtworzyć piosenkę lub wiersz po kilku dniach
    • odtwarzanie sekwencji obrazków: pokazujemy i kładziemy przed dzieckiem obrazki w  konkretnym ułożeniu, ono ma się przyjrzeć a następnie (po zakryciu naszych) odtworzyć w takiej samej kolejności. To coś innego niż wtedy gdy pokażemy dziecku od razu wszystkie 3 lub 4 obrazki, gdyż nie musi być zachowana kolejność.
    • Łańcuchy skojarzeń – to już mnemotechnika angażująca wiele zmysłów. Polega na tworzeniu kolejno własnych skojarzeń, składających się w ciąg przyczynowo – skutkowy. Elementy opowiadania łączą się w historyjkę, dzięki której rozwija się także wyobraźnia. To nic innego jak układanie historii za pomocą słów, zarówno na papierze jak i w formie ustnej. W przyszłości może posłużyć do zapamiętania trudnych definicji czy sekwencji słów.

 

Życzę miłych zabaw pamięciowych

Anna Guz

Przeczytaj: KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG ...
1 z 13
Przedszkole Miejskie Nr 2 w Lubartowie

Przedszkole Miejskie Nr 2 w Lubartowie
ul. Kościuszki 1
21-100 Lubartów
tel.: 81 855 25 36
email: przedszkole.miejskie2@wp.pl