Aktualności

KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG

KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG

2020-06-29

Wakacje to taki czas, że trochę zwalniamy, odpoczywamy w różnych środowiskach warto przyjrzeć się świadomie swojemu dziecku w nowych sytuacjach i zauważyć ewentualne trudności. Część zapewne wynika z różnych innych przyczyn (niedojrzałość, osobowość lub temperament, brak wcześniejszych doświadczeń, brak lub niejasne granice itd.) jednak część z nich może wynikać z zaburzeń integracji sensorycznej, niekoniecznie "nie wiem co się dzieje z tym moim dzieckiem" lub "bo jest niegrzeczny".     

            Mózg dziecka otrzymuje informację z wielu źródeł (wzrok, słuch, dotyk, równowaga), musi dokonać rozpoznania, posegregowania i interpretacji, po czym tworzy reakcję odpowiednią do sytuacji. Gdy zaburzona jest ta organizacja wrażeń zmysłowych bo układ nerwowy niewłaściwie organizuje bodźce zmysłowe a reakcja na nie jest zbyt duża lub za mała (nieadekwatna do bodźca) mówimy o zaburzeniach integracji sensorycznej. Integracja sensoryczna rozpoczyna się już w okresie prenatalnym i kształtuje do około 7-10 roku życia. Prawidłowo zachodzące procesy integracji sensorycznej są gwarancją harmonijnego rozwoju dziecka oraz możliwości uczenia się. Dysfunkcje nie są związane z uszkodzeniem narządów zmysłu, np. niedosłuchem, a dotyczą jedynie nieprawidłowości w zakresie przetwarzania bodźców sensorycznych. Niestety zaburzenia te nie "znikają' z wiekiem, nie wyrasta się z nich a wręcz przeciwnie pogłębiają się i utrudniają uczenie się i nabywanie kolejnych umiejętności szkolnych. Dlatego watro o tym wiedzieć i mieć na uwadze.  Linki do stron na których można zgłębić wiedzę o integracji sensorycznej 

 http://www.pstis.pl/pl/html/index.php?str=podstrona_terapia

 https://mamotoja.pl/integracja-sensoryczna-kiedy-dziecku-jest-potrzebna-terapia,wazne-etapy-w-rozwoju-dziecka-artykul,4350,r1p1.html

Zachowania, które mogą wskazywać na problemy z integracją sensoryczną:

  • Dziecko jest niespokojne, płaczliwe, ma kłopoty z zaśnięciem, często wybudza się w nocy
  • Ma trudności z jedzeniem
  • Jest niezdarne, słabo skoordynowane, ma trudności z ubieraniem się
  • Nie jest samodzielne
  • Ma problemy z utrzymaniem równowagi, często przewraca się na prostej drodze
  • Często wpada na stojące przedmioty
  • Ma problem z koncentracją uwagi, często się rozprasza
  • Przyjmuje nieprawidłowa postawę przy stoliku lub ławce – podpiera głowę, zjeżdża z krzesła
  • Jest nadruchliwe, nie może usiedzieć w jednym miejscu, często zmienia aktywności i pozycje ciała
  • Uwielbia karuzelę i huśtawki lub ich unika
  • Porusza się nieadekwatnie do sytuacji - zbyt wolno lub zbyt szybko
  • Jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża, bywa uparte, niezadowolone bez przyczyny, ciężko zrozumieć przyczynę jego zachowania
  • Trudno mu nauczyć się jazdy na rowerze, hulajnodze
  • Czuje się niepewnie na niestabilnym podłożu np. materacu
  • Przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością, okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłogi, np. wejść na schody
  • Nie toleruje zabiegów higienicznych np.: mycie głowy, kąpiel, obcinanie włosów, paznokci
  • Nie lubi się przytulać, nie lubi niespodziewanego dotyku lub przeciwnie nadmiernie obściskuje, dąży do mocnego kontaktu fizycznego
  • Nie znosi metek od ubrań
  • Zwykle odmawia ubierania nowych rzeczy, woli nosić stare, często już znoszone rzeczy
  • Nadmiernie zwraca uwagę na brudne dłonie, unika brudzących zabaw
  • Nie adekwatnie dopasowuje siłę do zadania
  • Unika zabaw zespołowych z kolegami, rodzeństwem, jest kiepskim zawodnikiem w zespole – myli kierunki, jest zagubione na boisku
  • Sprawia wrażenie, że nigdy się nie męczy lub wręcz przeciwnie męczy się bardzo szybko
  • Ma problem z zaplanowaniem ruchu, nie wie od czego zacząć wykonanie nowej czynności
  • W nowym miejscu czuje się zagubione, potrzebuje sporo czasu by się odnaleźć w otoczeniu
  • Uwielbia ekstremalne przeżycia np. skoki na głęboka wodę, szybką jazda na nartach na tzw. „krechę”, szybkie zjeżdżalnie wodne, ciągle mu mało, nie zwraca uwagi na niebezpieczeństwo.
  • Ma trudności szkolne np. z czytaniem i pisaniem, cięciem nożyczkami, odwraca litery, cyfry, ma trudności w przepisywaniu z tablicy, nie ma dominacji jednej ręki

Profesjonalną diagnozę oraz terapię Integracji Sensorycznej dokonuje certyfikowany terapeuta. Jednak każdy rodzic może wyłapać symptomy (by zgłosić się do specjalisty) i codziennie zadbać o dostarczanie swoim dzieciom zrównoważonych, a jednocześnie różnorodnych bodźców sensorycznych.

Przesyłam Państwu kilka linków do stron z zabawami sensorycznymi... zachęcam do zabaw w różnych masach i z różnymi fakturami, zwłaszcza że jest ciepło i zabawy z płynami nie są takie straszne (dla rodzica oczywiście).  Dzieciom, nie tylko z zaburzeniami integracji sensorycznej wskazana jest taka forma aktywności, z której zapewne będą mieć również dużo frajdy i miłych doznań.
https://dziecisawazne.pl/18-zabaw-wspierajacych-integracje-sensoryczna-ktore-mozemy-wykonac-w-domu/
https://dziecisawazne.pl/15-zabaw-sensorycznych-dla-maluszkow/

https://mojedziecikreatywnie.pl/2013/09/koo-rozmaitosci/
https://www.charezinska.pl/5-najbardziej-lubianych-zabaw-sensomotorycznych/
https://www.charezinska.pl/ekologiczna-jadalna-plazma-glut-sensoryczna/

https://kreatywnewrota.pl/porozmawiajmy-o-rodzajach-slime-czyli-mamo-zrobmy-gluta/ - page-content

 

Przesyłam również linki do stron na których można odnaleźć sposoby na wakacyjną nudę naszych dzieci:

 https://view.genial.ly/5eede74503dcf70d91737147/game-breakout-bezpieczne-wakacje

https://dzieciakiwdomu.pl/2018/07/pomysly-na-wakacyjne-zabawy-i-prace-plastyczne-dla-dzieci-na-lato.html

http://worekpelenpomyslow.blogspot.com/search/label/materia%C5%82y do pobrania

https://mojedziecikreatywnie.pl/?s=wakacje

Życzę gorących, bezpiecznych i niezapomnianych wakacji

Do zobaczenia w przedszkolu we wrześniu :)

Anna Guz psycholog

Przeczytaj: KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG ...
CERTYFIKAT  WZOROWEJ  PLACÓWKI  W OGÓLNOPOLSKIM  PROJEKCIE  „MAŁY MIŚ W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY”

CERTYFIKAT WZOROWEJ PLACÓWKI W OGÓLNOPOLSKIM PROJEKCIE „MAŁY MIŚ W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY”

2020-06-24

Z radością informujemy, iż  Przedszkole Miejskie Nr 2 w Lubartowie zdobyło CERTYFIKAT WZOROWEJ PLACÓWKI  w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym „Mały Miś w świecie Wielkiej Literatury”.  Organizatorem projektu w roku szkolnym 2019/2020  jest Aneta Konefał, oraz Grupa MAC  Edukacja oraz  wydawcą miesięcznika „Bliżej Przedszkola”. Honorowy patronat nad projektem objął  Rzecznik Praw Dziecka.

Nasze przedszkole, a dokładnie grupa 5- latków  „Pszczółki” pod  nadzorem Pani Renaty Poznańskiej przystąpiła do projektu, którego celem jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa. Warunkiem  otrzymania certyfikatu było  zaliczenie modułów. Tematyka modułów jest zgodna z kierunkami polityki Ministerstwa Edukacji Narodowej na rok szkolny 2019/2020. Realizacja modułów sprzyja kształceniu u dzieci kompetencji kluczowych, które stanowią połączenie wiedzy, umiejętności i postaw uważanych za niezbędne dla potrzeb samorealizacji i rozwoju osobistego, aktywnego obywatelstwa, integracji społecznej oraz zatrudnienia. Realizacja modułów dostarczyła dzieciom wielu wrażeń ,radości i bogatych doświadczeń.

W ramach projektu  nasze dzieci zrealizowałymoduły :

1. Czytające przedszkolaki

2. Misiowy wolontariat

3. Dzień pluszowego misia

4. Mały Miś i prawa dziecka

5. Bezpieczni z Małym Misiem

6. Zmisiowany Dzień Matematyki

 

Wszystkie moduły opierają się na postaci Małego Misia – pełniącego rolę przewodnika po świecie literatury oraz na propagowaniu czytelnictwa. Najważniejsze założenia poszczególnych modułów:

  1. Moduł    Mały Miś –Czytające Przedszkolaki

Razem z Misiem przedszkole realizowało kierunek polityki MEN: wychowanie do wartości poprzez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych.

Wiodące kompetencje kluczowe: porozumiewanie się w języku ojczystym.

Rozwijanie czytelnictwa: czytanie w domu i przedszkolu, prezentacja dzieciom utworów polskich  pisarzy i poetów.                                                                   

Dzieci wraz z nauczycielem wybierały grupową maskotkę –Misia, który w roku szkolnym 2019/2020 odbył  czytelniczą podróż po domach przedszkolaków. Misiowi zostało  nadane imię, a projekt zainaugurował  czytanie w przedszkolu/grupie przedszkolnej, do którego zapraszaliśmy osoby związane z przedszkolem ( przedstawicieli różnych zawodów).

  1. Moduł  Misiowy wolontariat

Razem z Misiem przedszkole realizowało kierunek polityki MEN: profilaktyka uzależnień; wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich.

Wiodące kompetencje kluczowe: kompetencje społeczne i obywatelskie. Rozwijanie czytelnictwa: zapoznanie z bajkami i wierszykami traktującymi o wartości dobra i wzajemnej pomocy.

W module tym Miś uczył dzieci wrażliwości społecznej oraz pomagania innym i odpowiedzialności za otaczający świat. Cały rok prowadzono różnorodne, aktywne działania na rzecz potrzebujących. Bezinteresowna pomoc jest wartością bezcenną, lecz niestety coraz bardziej zaniedbywaną we współczesnym świecie. Mały Miś poprzez bajki i wierszyki pokazał, że satysfakcja z ofiarowania komuś uśmiechu jest największym podziękowaniem i nagrodą za wykonaną pracę. Zachęcanie  do działania rodziców dzieci, by wspólnie zrobić coś dobrego dla lokalnych społeczności lub włączyć się do działań o ogólnopolskim, a nawet międzynarodowym charakterze.

  1. Moduł  Dzień Pluszowego Misia

Razem z Misiem przedszkole realizowało kierunek polityki MEN: wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich.

Wiodące kompetencje kluczowe: świadomość i ekspresja kulturalna.

Rozwijanie czytelnictwa: zabawy czytelnicze.

Moduł krótkoterminowy –wspólne obchody Dnia Pluszowego Misia w duchu rozwijania czytelnictwa i współpracy między przedszkolami. Zabawy czytelnicze z misiami, rozwijanie zdolności dzieci poprzez udział w konkursach.

  1. Moduł  Mały Miś i prawa dziecka

Razem z Misiem przedszkole realizowało kierunek polityki MEN: wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich.

Wiodące kompetencje kluczowe: umiejętność uczenia się.

Rozwijanie czytelnictwa: rozwijanie umiejętności interpretacji utworów literackich.

W 30. rocznicę przyjęcia przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych Konwencji o prawach dziecka Mały Miś zachęcał  do przypomnienia podstawowych praw najmłodszych. Przeprowadzenie  zajęć na temat  praw dziecka.

  1. Moduł  Bezpieczni z Małym Misiem

Razem z Misiem przedszkole realizowało kierunek polityki MEN: profilaktyka uzależnień. Wiodące kompetencje kluczowe: kompetencje społeczne i obywatelskie.

Rozwijanie czytelnictwa: głośne czytanie dzieciom przez przedstawicieli instytucji działających na rzecz bezpieczeństwa.

W ramach modułu przedszkole zaprosiło  do współpracy instytucje działające na rzecz bezpieczeństwa: policję, straż pożarną, ratownictwo medyczne itp. Wspólne czytanie utworów dla dzieci, zabawy na temat bezpieczeństwa inspirowane literaturą . Zwrócenie  uwagi na problem bezpieczeństwa w Internecie włączając się w Dzień Bezpiecznego Internetu. Działania  uzupełnione były  o twórczość plastyczną dzieci –wykonanie wspólnie plakatu zachęcającego do przestrzegania zasad bezpieczeństwa.

 

  1. Moduł  Zmisiowany Dzień Matematyki

Razem z Misiem przedszkole realizowało kierunek polityki MEN: rozwijanie kompetencji matematycznych.

Wiodące kompetencje kluczowe: kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne.

Rozwijanie czytelnictwa: tworzenie opowieści matematycznych. Moduł krótkoterminowy –wspólne obchody Dnia Matematyki w duchu rozwijania czytelnictwa i współpracy.

Wspólne  wykonie liczmanów, pomocy matematycznych,  misiowe zabawy matematyczne.

Udział w projekcie przyczynił się w dużym stopniu do rozwoju dzieci, a także do doskonalenia pracy własnej nauczyciela. Wymagał zaangażowania i dodatkowych działań, ale osiągnięte efekty posłużyły podniesieniu jakości pracy przedszkola. Przede wszystkim projekt stanowił atrakcyjną formę realizacji zadań przedszkola opisanych w podstawie programowej.

 

Teresa Kosior -dyrektor przedszkola

 

 

 

 

 

Przeczytaj: CERTYFIKAT WZOROWEJ PLACÓWKI W OGÓLNOPOLSKIM P... ...
PRACA PRZEDSZKOLA W LIPCU I SIERPNIU 2020 r.

PRACA PRZEDSZKOLA W LIPCU I SIERPNIU 2020 r.

2020-06-15

Szanowni  Rodzice

 

Burmistrz Miasta Lubartów rozważa możliwość otwarcia w okresie wakacyjnym wszystkich przedszkoli prowadzonych przez Gminę Miasto Lubartów.

 

To od Państwa złożonych deklaracji będzie uzależniona ostateczna decyzja Burmistrza w tej sprawie.

Zapisy dzieci do przedszkola w okresie wakacyjnym przyjmuje bezpośrednio dyrektor placówki. Zainteresowani rodzice mogą złożyć wypełnione deklaracje w kancelarii przedszkola lub przesłać na adres e-mail przedszkole.miejskie2@wp.pl poprzez załączenie zeskanowanej deklaracji   w terminie do dnia 19.06.2020 r.

 

Teresa Kosior -dyrektor przedszkola

 

Przeczytaj: PRACA PRZEDSZKOLA W LIPCU I SIERPNIU 2020 r. ...
Zabawy naszych przedszkolaków w domu. ZDJĘCIA DZIECI

Zabawy naszych przedszkolaków w domu. ZDJĘCIA DZIECI

2020-06-08

Aleksandra z grupy Misie

Alicja z grupy Pszczółki 

Pola i Antoś  z grupy Pszczółki 

Julek  z grupy Pszczółki 

Kornelia z grupy Motylki z siostrą Natalką

Zosia z grupy Biedronki

Weronika z grupy Krasnoludki

Ninka z grupy Pszczółki 

Marlenka z grupy Krasnoludki z siostrą Laurą

Natalia z grupy Motylki

Milenka z grupy Krasnoludki

Julia z grupy Pszczółki 

Kinga  z grupy Biedronki

 

 

 

 

 

Przeczytaj: Zabawy naszych przedszkolaków w domu. ZDJĘCIA DZIE... ...
Język angielski

Język angielski

2020-06-08

Witam dzieci i rodziców

i zapraszam do krótkiej powtórki : opposites

Posłuchaj popatrz i powtórz:

Kids vocabulary - Opposite Words - Learning about Opposites - English for kids

https://www.youtube.com/watch?v=LF3crlV28xA

Zaznacz właściwe przeciwieństwa i spróbuj nazwać je po angielsku.

 

A teraz narysuj samodzielnie przeciwieństwa i nazwij je po angielsku.

 

Wszystkie materiały graficzne i karty pracy dostępne są na poczcie Wirtualnej Polski:

Login:jang245@wp.pl

Hasło:przedszkole245

 

 

See You!!

 

Przeczytaj: Język angielski ...
KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG

KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG

2020-06-04

Pod pojęciem dziecięcej matematyki w przedszkolu kryje się nie tylko liczenie, dodawanie i odejmowanie ale również szereg innych czynności, które nie zawsze zaliczymy do matematycznych. Matematyka jest przedstawiana dzieciom jako proces poszukiwania, proces próbowania i popełniania błędów, w którym używanie metod i budowanie rozumienia pojęć dokonuje się poprzez rozwiązywanie problemów, a nie w drodze przekazywania zorganizowanej, ograniczonej wiedzy. Przyczynia się do rozwoju poznawczego i wzmacnia podstawowe umiejętności poznawcze, takie jak obserwacja, umiejętność reprezentowania danych, interpretowania ich, analizowania i syntetyzowania, ale też oceniania i realizowania zaplanowanych działań. Dzieci rozwiązując problemy, manipulując, doświadczając, eksperymentując stosują różne strategie, oceniają i weryfikują wyniki itp. Dzięki temu powoli stają się odkrywcami i krytycznymi użytkownikami wiedzy. Pokazujemy im od najmłodszych lat, że elementy matematyki odnajdujemy w życiu codziennym na każdym niemalże kroku.

Do dziecięcej matematyki na poziomie przedszkola należą:

  • Orientacja w schemacie własnego ciała oraz orientacja przestrzenna (o tym obszerniej za tydzień)
  • Rytmy – to wszelka regularna powtarzalność w czasie lub w przestrzeni. Dostrzeganie rytmu, jego odtwarzanie, kontynuowanie, przekładanie z jednej reprezentacji na drugą jest ważnym typem myślenia. Rytm pozwala orientować się w czasie, dostrzegać czasowy wymiar wydarzeń, rozwijać progresywne rozumienie czasu, zwłaszcza świadomość, że istnieje seria wydarzeń występujących w porządku czasowym. Rytmy są ważne w życiu człowieka. Regulują jego codzienne funkcjonowanie. Są to między innymi rytmy biologiczne. Najłatwiejszy do dostrzeżenia i dotyczący każdego człowieka jest rytm wyznaczany przez dni i noce oraz związane z nimi okresy snu i czuwania. Dostrzeganie – przemienność dnia i nocy, pór roku, cykle życia w przyrodzie, Ważnym jest tutaj układanie rytmów, kontynuowanie ich, wysłuchiwanie rytmów, przekładanie z jednego na inny np. słuchowy na wzrokowy, głośne liczenie: liczenie po dwa, po pięć itd
  • Kształtowanie umiejętności liczenia, a także dodawania i odejmowania –obejmuje proces począwszy od liczenia konkretnych przedmiotów (misiów, samochodów) przez liczenie na palcach aż do rachowania w pamięci. Najpierw dziecko wyodrębnia z otoczenia (wzrokiem, gestem, ruchem) to, co chce policzyć, potem dotyka lub wskazuje przedmioty i określa je liczebnikami. Często na rytm dotykania nakłada się rytm oddechu i rytm bicia serca, dlatego niektórych przedmiotów dotyka więcej niż jeden raz. W miarę ćwiczenia dziecko dąży do tego by na jeden liczony przedmiot był jeden gest wskazujący i jeden wypowiedziany liczebnik. Dorośli nie zdają sobie sprawy, ile ćwiczeń potrzeba, by potrafiło określić liczebnikiem ilość policzonych przedmiotów. Dziecko musi wiedzieć, że ostatni wypowiedziany liczebnik ma podwójne znaczenie: oznacza ostatni liczony przedmiot i określa liczbę policzonych przedmiotów.
  • Wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania - celem jest tu dobre przygotowanie dziecka do zrozumienia pojęcia liczby naturalnej. Nauczanie matematyki koncentruje się wokół pojęcia liczb naturalnych i działań matematycznych. Początkowo dzieci przeliczają przedmioty, którymi manipulują i wymawiają liczebniki z próbą jednoczesnego szeregowania przedmiotów. Jest to jednak często liczenie mechaniczne, bez zachowania kolejności liczb. Dzieci mają tendencję do oceniania liczebności zbioru według wielkości przestrzeni, które zajmują elementy zbioru, oraz wielkości samych elementów należących do zbioru. Dla oceny stosunków ilościowych istotna jest liczba przedmiotów w porównywanych zbiorach, a nie przestrzeń i wielkość elementów zbioru. Niezbędne są, więc różnorodne ćwiczenia w porównywaniu, odwzorowywaniu i odtwarzaniu zbiorów. Ćwiczenia te powinny mieć charakter praktyczny: łączenie w pary (porównywanie czynnościowe) pozwala na określenie, czy w danym zbiorze jest mniej, więcej, czy tyle samo elementów. Działania takie należy prowadzić na zbiorach jednorodnych i różnorodnych.

 

  • Rozwijanie umiejętności mierzenia długości, zapoznanie dzieci z wagą i sensem ważenia, mierzenia płynów - .wprowadzenie dziecka w sens pomiarów należy zacząć do tego, co dla niego jest najbliższe -od własnego ciała. Należy pomóc dziecku zauważyć to, co jest od niego większe (wyższe) od tego, co jest mniejsze (niższe), cięższe – lżejsze. Używać określeń: większy – mniejszy, dłuższy – krótszy, niższy – wyższy, grubszy – chudszy, lżejszy - cięższy; pozwolić by zmierzyło, zważyło (gdy mamy możliwość zabawy wagą), zbadało po swojemu, porównało dwa przedmioty, przyrównało siebie do innych osób czy przedmiotów. Zabawy te zawsze wiążą się z eksperymentowaniem, sprawdzaniem a zarazem rozwojem wewnętrznej motywacji do posiadania tej wiedzy
  • Klasyfikacja – polega ono na dostrzeżeniu cechy lub cech, a następnie segregowaniu według tej cechy lub cech klasyfikowanych obiektów. Jest to wprowadzenie dzieci do zadań o zbiorach i ich elementach. Pierwsze zbiory związane są oddzielnie ze wspólną nazwą, dzieci układają np. piłki, klocki, lalki, samochody itp. Działaniom tym sprzyja wiele naturalnych sytuacji występujących w codziennym życiu dziecka, w czasie których dostrzega ono różne właściwości przedmiotów i według nich dokonuje podziału na kategorie. W tworzeniu zbiorów uwzględnia się wiele cech jakościowych takich jak: nazwa, przeznaczenie, sposób użytkowania, barwa, kształt, wielkość, długość, szerokość, wysokość, ciężar, grubość i wiele innych. Do porównywania różnych właściwości przedmiotów dziecko włącza umiejętność spostrzegania, obserwowania, uwagę i pamięć. W czasie porównania przedmiotów występuje analizowanie. Pojawiają się coraz bardziej złożone czynności umysłowe, które są podstawą kształtowania pojęć
  • Układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych oraz zapisywanie czynności matematycznych

–jest dalszym doskonaleniem umiejętności rachunkowych dzieci, stanowi przygotowanie do tego, co będą robiły na lekcjach matematyki w szkole, jednakże już w przedszkolu na podstawie historyjki obrazkowej rozwiązują proste zadania i zapisują symbolami matematycznymi ich treść

  • Intuicje geometryczne –kształtowanie pojęć geometrycznych
  •  Konstruowanie gier przez dzieci –hartuje odporność emocjonalną i rozwija zdolność do wysiłku umysłowego, ćwiczy naprzemienność i przestrzegania zasad https://kreatywnewrota.pl/szybka-gra-matematyczna/ 

 

Celem edukacji matematycznej w przedszkolu jest rozwijanie zdolności do poznawania rzeczywistości, stawiania hipotez, logicznego rozumowania, skutecznego wykorzystania różnych strategii i procedur matematycznych, rozwiązywania różnych problemów. Kształtowanie umiejętności matematycznych trwa wiele lat i powinno przebiegać zgodnie z naturalnym rozwojem umysłowym dziecka. Początkowo każde działanie matematyczne wykonywane przez dziecko dokonuje się w świecie fizycznym. Później nie musi już działać w oparciu o realne przedmioty, może wykonywać czynności w swoim umyśle. Do prawidłowości liczenia, klasyfikowania czy mieżenia i ważenia dziecko musi dojść w wyniku samodzielnych doświadczeń. Trzeba je zachęcać, pokazywać jak to zrobić, wspólnie się bawić, eksperymentować, odkrywać otaczającą nas rzeczywistość. W poniższych linkach można znaleźć inspiracje i w sposób bardzo kreatywny poćwiczyć umiejętności matematyczne.

https://mojedziecikreatywnie.pl/2017/03/wspieranie-edukacji-matematycznej-dzieci/

https://ekodziecko.com/category/edukacyjne/dziecieca-matematyka

https://dziecisawazne.pl/sensoryczna-matematyka/

 

Zachęcam do wspólnych zabaw

Anna Guz

Przeczytaj: KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG ...
Język angielski

Język angielski

2020-06-04

Witam dzieci i rodziców.

Tematem dzisiejszych zajęć będą przeciwieństwa- opposites.

 

Na początek piosenka o przeciwieństwach obejrzyj i posłuchaj wideo nagrania:

The Opposites Song

https://www.youtube.com/watch?v=HGeuA4iJ8vI

 

big and small

short and tall

narrow and wide

heavy and light

good and bad

happy and sad

open and closed

yes and no

fast and slow

young and old

empty and full

push and pull

hard and soft

on and off

short and long

weak and strong

laugh and cry

wet and dry

hot and cold

left and right

in and out

wisper and shout

rough and smooth

warm and cool

curly and straigh

asleep and awake

stop and go

high and low

up and down

square and round

quiet and loud

under and over

top and bottom

right and wrong

 

Poznaliście już przeciwieństwa ? Zaproś do kolejnego zadania mamę tatę siostrę brata. Usiądźcie naprzeciw siebie, pokaż gestem jakieś przeciwieństwo i nazwij je po angielsku np.:

big(duży) a osoba siedząca naprzeciw pokazuje small (mały)

fast (szybko kręcimy dłońmi młynek jak do Rolly Polly -slow (kręcimy młynek powoli)

up (pokazujemy palcem w górę – down (pokazujemy palcem w dół)

Za pomocą gestów można pokazać prawie wszystkie przeciwieństwa z piosenki.

Czy udało się wam wykonać zadanie?

Zapraszam więc do rysowania. Karty do pracy w załącznikach.

Cały materiał dostępny również na poczcie :

hasło: jang245@wp.pl

login:przedszkole245

 

Przeczytaj: Język angielski ...
KRASNOLUDKI - GRUPA III

KRASNOLUDKI - GRUPA III

2020-06-01

 

"KRASNOLUDKI"- GR. III

Data 1 czerwca to dzień wyjątkowy na całym wielkim świecie, ponieważ obchodzimy wtedy Międzynarodowy Dzień Dziecka, czyli święto wszystkich dzieci . Hura ! W tym radosnym dniu życzę Wam moje kochane Przedszkolaki dużo zdrówka, zawsze uśmiechu na twrzy, wielkiej porcji lodów, całusków od rodziców i dziadków oraz wspaniałej zabawy z najbliższymi, bo czas spędzony z rodzinką , to najwiekszy prezent, który zapamiętacie do końca życia. Drogie dzieci chciałabym byście zawsze były słuchane i kochane. Przesłyłam mnóstwo buziaków:):):)

Wasza pani Ania

 

A w prezencie piosenka:

https://www.youtube.com/watch?v=p8Pw2N5pwQ8

 

PS: PRZYPOMINAM O ODEBRANIU PAKIETÓW KSIĄŻEK Z PRZEDSZKOLA:)

 

TEMAT TYGODNIA:" WSZYSTKIE DZIECI NASZE SĄ"

1. "Dzień Dziecka"

2. "Dzieci też mają swoje prawa"

3. "Dziecko i świat"

4. "Portret przyjaciela"

5. "Dzieci świata"

 

PONIEDZIAŁEK

 

1. Drodzy Rodzice dziś dajcie swojemu Dziecku najlepszy prezent- swój czas i uwagę:)

Przygotujcie albumy ze zdjęciami i wspólnie z dzieckiem je ogladajcie , zabierzcie dzieci na spacer, wycieczkę, rower, hulajnogę i wspólne lody. Bawcie się wspólnie, bo każy z nas dorosłych ma w sobie dziecko:) A po drodze do domu kupcie kolorowe balony i "coś" do robiena bańiek mydlanych, którymi się będziecie wspólnie bawić.

 

PIOSENKI O DZIECIACH:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=d_vuxQ-9iVQ – Wszystkie dzieci nasze są
  2. https://www.youtube.com/watch?v=-viYE8ZHMCY – Serduszko przyjaźni
  3. https://www.youtube.com/watch?v=CHRrns4VEsQ – Przyjaźń – wielka sprawa
  4. https://www.youtube.com/watch?v=EkDzE_EHH_A – Podajmy sobie ręce
  5. https://www.youtube.com/watch?v=ZKslipdC-sY – Indiański Taniec

 

ZABAWY Z BAŃKAMI MYDLANYMI

"Powolny oddech"- zabawa

Przedszkolaki powinny ćwiczyć oddech, a nie ma lepszej zabawy niż robienie baniek. Jednak tym razem umów się z dzieckiem, że wydmuchuje bańkę jak najwolniej. Sprawdzą się przy tym te najmniejsze zestawy albo po prostu zwykła rurka. Najlepiej dość szeroka.

Jeśli dziecko nie ma nic przeciwko temu, możecie nawet mierzyć czas powstawania jednej bańki. Potem zamiana ról i bańkę wydmuchujesz ty. A pociecha odlicza (już bez sprzętu, tylko samodzielnie) sekundy.

Liczenie

Z młodszymi dziećmi, które uczą się liczyć, możesz bawić się w„zaklaskiwanie” baniek. Tworzysz ich sporo, a potem wykrzykujesz jakąś cyfrę np. 3. Dziecko ma za zadanie klasnąć tak, by odpowiednia ilość baniek pękła, głośno przy tym licząc: 1, 2, 3.

Możesz się też umówić, że „zaklaskuje” bańkę na konkretne hasło np. kiedy w piosence czy wierszu, usłyszy słowo balon (albo jakieś inne słowo). Chodzi o to żeby dziecko wsłuchało się w to, co mówisz/śpiewasz/recytujesz i zareagował na konkretne hasło.

ZABAWY Z BALONAMI

Zabawa „Taniec z balonikiem”.

Dziecko otrzymuje balonik i tańczy z nim do wesołej muzyki zgodnie z instrukcjami podanymi przez Rodzica:

-Balonik na głowie.

-Balonik na plecach.

-Balonik pod brodą.

-Balonik między nogami.

Zabawa ruchowa

Rodzic gra na bębenku (wystukuje, klaszcze)- (tempo do biegania i maszerowania). Dziecko z balonikiem w rękach porusza się w rytmie, jaki podpowiada muzyka.Na przerwę w muzyce wykonuje polecenia Rodzica.

-Podskocz.

-Obróć się.

-Stań na jednej nodze.

-Stań na palcach.

-Kucnij.

"Tańce w parach z balonami"- zabawa ruchowa

Zabawa chyba wszystkim znana - dzieci tańczą w parze z Rodzicem, między nimi jest balonik, który nie może spaść na ziemię. Nie wolno trzymać go w ręce. Dziecko , lub rodzic podaje różne części ciała, między które będzie trzeba dać balon, np. między brzuchami, plecami, czołami, kolanami itp.

 

"Balon w górze"- zabawa ruchowa

Dziecko dostaje balonik, którego musi odbijać w rytm muzyki, tak, aby cały czas był w górze. Rodzic mówi jakimi częściami ciała mamy odbijać balon i sam bierze udział w zabawie:)

 

"Ja i mój balonik"-praca plastyczna

Dziecko wybra sobie balonik i dorysowanie mu flamastrem minki, odpowiadającej na pytanie,czy podobały się dziecku i balonikowi dzisiejsze zabawy, czy jest wesoły czy smutny.

 

 

WTOREK

1. Jakie są Prawa Dziecka? . Rozmowa połączona z oglądaniem prezentacji:

https://www.youtube.com/watch?v=f4tbWJo02q4

Dzieci mają prawo do:

– miłości i szacunku

-życia w rodzinie

– prywatności

– radości

– niewiedzy

– niepowodzenia i łez

– zabawy i wypoczynku

– nauki

– wyrażania własnych myśli i uczuć

– przeciwstawienia się złu

– leczenia

– do życia bez przemocy

Uświadomienie dziecku, że zawsze mogą liczyć na pomoc ze strony rodziców, dorosłych i nie jest samo ze swoimi problemami.

2. Piosenka o prawa dziecka:

https://www.youtube.com/watch?v=zwS_J432Skc

https://www.youtube.com/watch?v=Mudintn3BM4

3. „Moja ręka”- praca plastyczna połaczona z zabawą ruchową.

Dziecko obrysowują kredką swoją rękę i kolorują ją, dowolnie ozdabia, dorysowuje biżuterię, zegarek. A potem wycinają jej obrys. Rodzic umieszcza obrys ręki gdzies w pokoju w zasięgu dziecka,.Dziecko bawi się tańczy przy muzyce, na przerwę szuka szablonu swojej ręki i "przybija piątkę". Zabawę powtarzamy zmieniając miejsce szablonu. Ćwiczenie orientacji przestrzennej i refleksu

4. Burza mózgów „Mam prawo do...”.

Zapisanie na kartce papieru wszystkich skojarzeń dziecka i wywieszenie takiej kartki w np.
w kuchni, aby wszyscy domownicy mogli się przeczytać jej treść.

 

5.Zabawa integracyjna „Mały człowiek”.

Dziecko ilustruje ruchem treść wiersza:

Mały człowiek, duża sprawa. (dzieci przykucają, wstają i zataczają rękami koło)

Mały człowiek ma swe prawa. (dzieci rękami wskazują siebie)

Strzegąc praw tych należycie, (dzieci krzyżują ręce i przykładają do siebie)

układamy dziecku życie. (dzieci klaszczą, a następnie witają się przez podanie ręki).

Materiały dodatkowe:

http://wierszykidladzieci.pl/kowalska/prawa-obowiazki.php – wiersz „Prawa i obowiązki”

 

 

ŚRODA

1.Ćwiczenia oddechowe „Kto szybciej?”

Rodzic wyznacza linie startu i mety. Dziecko układa kulki z papieru na linii startu

i dmucha na nie, popychając je w kierunku mety. Wygrywa ten, którego kulka pierwsza przekroczy linię mety. Zwracanie uwagi na właściwe wykonywanie wdechu i wydechu.

2. Zabawa w kalambury „Wszyscy mamy swoje prawa”

Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic prezentuje za pomocą ruchu i gestu wybrane prawo dziecka. Dziecko odgaduje, a następnie rodzicowi zadaje pytanie za pomocą gestów. Odgrywanie ról w zabawach parateatralnych.

3. Rodzic recytuje wiersz Maciejki Mazan pt,, Krzesłem na księżyc’’

Czemu dziecko jest ważne?

Czy wiecie to? No raczej!

Widzi to, co dorosły,

ale całkiem inaczej.

Chmura jest wielorybem,

rowerek – samolotem,

krzesłem lata się w kosmos,

na księżyc i z powrotem.

Dziecko wie, o czym śpiewa

ptak, co usiadł na drzewie.

Dorosły też to wiedział,

lecz urósł i już nie wie…

Rozmowa inspirowana wierszem. Przykładowe pytania i polecenia:

-Czym różnią się dzieci od dorosłych?

-Kto waszym zdaniem ma większą wyobraźnię – dziecko czy dorosły?

-Co swoim kształtem mogą przypominać chmury? O czym mogą śpiewać ptaki?

-Przypomnij mi, do czego dzieci mają prawo. (m.in. prawo do: wyrażania własnych myśli, nauki, opieki, odpoczynku, wychowania w rodzinie)

 

4. Zabawa dramowa „To już potrafimy”

Dziecko maszeruje swobodnie po pokoju w rytmie wystukiwanym przez Rodzica

Podczas przerwy w grze Rodzic podaje nazwę jakiejś czynności (np. Oglądamy książkę), a dziecko pokazuje ją za pomocą gestów.

5. Zabawa „Kto trafi do obręczy?’’

Dziecko próbuje trafić do obręczy ( miski, wiaderka, pudełka) piłką z wyznaczonego punktu. Ćwiczenie refleksu i celności rzutu

6. Kształtowanie pojęć matematycznych.

Swobodna rozmowa z dzieckiem odwołująca się do jego ogólnej wiedzy i wcześniejszych spostrzeżeń na temat różnic i podobieństw między ludźmi.

Zabawa „Wyższe, niższe”

Rodzic proponuje dziecku, by sprawdziło, kto/co jest od niego wyższy/wyższe (kuca), a kto/co niższy/niższe (stoi wyprostowany). Dziecko podchodzi do Rodzica i sprawdza. Następnie wyszukują w otoczeniu przedmioty wyższe i niższe od Rodzica.

Rodzic prezentuje dziecku różne rodzaje miar (np. linijka, miara krawiecka, metrówka, miarka budowlana) służących do mierzenia długości. Dziecko wykorzystują je do samodzielnych doświadczeń.

7.Wykonanie ćwiczenia zKP3, s. 73 – porównywanie wzrostu dziecka, używanie określeń: niższy – wyższy.

 

CZWARTEK

 

1.Wprowdzenie do rozmowy o przyjacielu poprzez piosenkę "Mam Przyjaciela"

https://www.youtube.com/watch?v=mGsicfW_yG8

2. Rodzic czyta dziecku wiersz:

"Zostań moim przyjacielem"Eliza Rozdoba

Zostań moim przyjacielem
i na co dzień i w niedzielę,
ja dla ciebie wszystko zrobię,
nawet deser oddam tobie
i czerwony wóz strażacki,
stare klocki, brata znaczki
i książeczkę z naklejkami,
siostry pudło z zabawkami
i jej ulubione lale
i nie będzie mi żal wcale...
Zostań moim przyjacielem,
dam ci dwie drożdżówki z serem
i kawałek czekolady,
co już zjeść nie dałem rady,
i w kieszeni spodni noszę,
zgódź się, zgódź, tak ładnie proszę!
Dam ci nawet jeden grosik,
co na szczęście możesz nosić...
Wszystkim z tobą się podzielę!
Zostań moim przyjacielem!

 

Rozmowa z dzieckiem na temat przyjaźni:

-Co to jest przyjaźń?, Kto to jest przyjaciel?, Czy Ty masz przyjaciół, kto jest Twoim przyjacielem ?, Co robią przyjaciele?, Jak ma na imię Twój przyjaciel? Jak wyglada Twój Przyjaciel ?- opisz jego wygląd.

3. "Mój przyjaciel"- praca plastyczna. Dziecko rysuje lub maluje sylwetkę lub tylko portret swojego przyjaciela, w dowolnej technice plastycznej. Mozemy sobie słuchać piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=K7i5YGNN4v8 – "Zostań moim przyjacielem"

4. Ćwiczenia artykulacyjne „Śmiech dzieci”

Dziecko naśladuje różne rodzaje śmiechu: cha-cha-cha, che-che-che, hi-hi-hi.

Wzmacnianie przepony.

 

5. Wykonanie karty pracy z KP3, s. 74. Utrwalenie pojęć: pod, nad.

6. Zabawa ruchowa "Maszynista zuch"

https://www.youtube.com/watch?v=i76ClBnx2Ik

7.Projektowanie makiety placu zabaw –KA, s. 32. dziecko tworzy makietę według własnego pomysłu. Rozmieszcza na niej sprzęty w dowolny sposób. (Rysunki można na karcie przykleić lub tylko je na niej ułożyć i wykorzystać ją wielokrotnie).

Dziecko opowiada, jak zaprojektowało swój wymarzony plac zabaw. Używają wyrazów określających położenie przedmiotów w przestrzeni.

 

Zachęcam do przeczytania dziecku opowiadania na dobranoc pt. „Bajka o przyjaźni”

http://www.warszawskiednirodzinne.pl/wydarzenia-dla-dzieci-w-warszawie/artykuly-i-bajki/bajka-o-przyjazni/

 

PIĄTEK

1."My dzieci świata"- prezentacja dla dzieci.

https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0

 

2. Piosenka "Jesteśmy dziećmi"

https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ

 

3. Ćwiczenie percepcji słuchowej „Uwaga – stop”

Kiedy gra muzyka np.piosenka "Jesteśmy dziećmi", dziecko swobodnie porusza się po pokoju, podrzucając do góry piłeczkę. Na przerwę w muzyce musi się zatrzymać i złapać piłeczkę tak, żeby nie spadła na podłogę.Ćwiczenie refleksu i wrażliwości słuchowej.

 

4."Tik-tak" (zabawa ze Szkocji)
Dziecko z rodzicem tworzy parę i stoją naprzeciwko siebie,w odległości około 3 metrów.W tym samym momencie zaczynają zbliżać się do siebie,stawiając jedną stopę przed drugą. Wygrywa to dziecko, któremu uda się w końcu postawić stopę na stopie drugiego.

5. Piosenka z liczeniem do 10

https://www.youtube.com/watch?v=oNS6BeQRnZs – 10 Małych Indian

 

6. Kolorowanka do wydruku. Wybierz i pokoloruj- "Dzieci świata"

https://dzidziusiowo.pl/dla-dzieci/kolorowanki/dzieci-swiata

lub

https://www.raisingourkids.com/coloring-pages/printable/kids/

7. Piosenka "Kolorowe dzieci"-Majka Jeżowska.

https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4

 

 

 

 

 

 

 

Przeczytaj: KRASNOLUDKI - GRUPA III ...
Język angielski

Język angielski

2020-06-01

Witam wszystkie dzieci w tym szczególnym dniu!

I was drodzy rodzice.

Kochane dzieciaki dziś wasze święto!

Na pewno wszyscy o nim pamiętają?

 

Ponieważ czeka was moc atrakcji na pewno będziecie bardzo zajęci.

Przygotowałam więc dla was znane i lubiane piosenki angielskie. Jeżeli macie ochotę to

zapraszam do śpiewającego powitania:

Good Morning Song | The Kiboomers https://www.youtube.com/watch?v=TFVjU-dsIM8

A teraz do tańca i pokazywania za pomocą gestów piosenek:

Open Shut Them | Super Simple Songs https://www.youtube.com/watch?v=RNUZBHlRH4Y

Elephant Dance Song | Teacher's Video

https://www.youtube.com/watch?v=nY3N_j6KmNE&list=PLoqrDvDu1YQLNeYtakyyNCjtjmWVcvBbf&index=7

Roly Poly, Roly Poly | Nursery Rhymes For Children | Kids Songs By Kids kiddy

https://www.youtube.com/watch?v=8O3anMe6t5s

 

Jeżeli jeszcze się nie znudziliście zapraszam do wysłuchania przepięknej piosenki, którą śpiewają dzieci z całego świata.

We Are The World with actions || Graduation Song|| We are the World For Children

https://www.youtube.com/watch?v=dH6suPfBTt8

 

Życzę wam wszystkie dzieci

w dniu Waszego święta

aby każdy dzień był pełen tylko szczęśliwych chwil.

I do zobaczenia !!!!! See You Soon!

 

 

 

Przeczytaj: Język angielski ...
PSZCZÓŁKI GRUPA IV

PSZCZÓŁKI GRUPA IV

2020-06-01

Drodzy Rodzice! Kochane Pszczółki!

Serdecznie zachęcamy do skorzystania z materiałów na tydzień o tematyce „Dzień Dziecka„.  Dobrej zabawy i powodzenia!

Wita Was słoneczny ranek,
tyle dzisiaj niespodzianek,
tyle przygód czeka nas.
Pierwszy czerwca ! Wstawać czas !
Dzisiaj święto wszystkich dzieci –
to szczególny dla nas dzień.
Jasne złote słonko świeci,
spoza chmur uśmiecha się.
Dzisiaj święto wszystkich dzieci
Niech nam pięknie słońce świeci
Wszyscy śmieją się od rana
Każda buzia roześmiana
Czar zabawy dziś panuje
Każde serce się raduje.
Oj! Jak ptaszki dziś śpiewają
Tak życzenia Wam składają.                                                                                                                                   Życzymy wszystkim dzieciom,
aby ich dzieciństwo
było jak najlepsze
i aby trwało jak najdłużej!

życzą                                                                                                                                                                                  Renata Poznańska                                                                                                                                           

Jolanta Jakubowicz                                                                                                                                          

Justyna Szutko

Piosenka dla Was  "Święto wszystkich dzieci"

https://www.youtube.com/watch?v=rJk74NtwyEA

 

TEMAT TYGODNIA : Dzień Dziecka

TEMATY DNIA:

  1. WSZYSTKIE DZIECI NASZE SĄ
  2. JESTEŚMY DZIEĆMI
  3. DZIECI Z ROŻNYCH STRON ŚWIATA
  4. PRAWA DZIECKA
  5. MÓJ DZIEŃ DZIECKA

 

CELE OGÓLNE:

  • uwrażliwienie na innych; doskonalenie umiejętności szukania różnic i podobieństw; doskonalenie umiejętności wypowiadania się na własny temat
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się; samopoznanie
  • poszerzanie wiedzy na temat dzieci z różnych stron świata; doskonalenie umiejętności poruszania się po mapie
  • zaznajomienie dzieci z ich prawami; kształtowanie poczucia własnej wartości
  • zaznajomienie dzieci ze sposobami obchodzenia Dnia Dziecka w innych krajach; doskonalenie umiejętności czytania dat

 

PONIEDZIAŁEK

  • Wszystkie Dzieci nasze są- zabawa muzyczna.  https://www.youtube.com/watch?v=gCoFVxMit4o    Dzieci przedstawiają za pomocą ekspresji ruchowej i mimiki emocje i nastrój kojarzące się z muzyką.
  • „Różnice” – zabawa z piłką, szukanie wyrazów przeciwstawnych. Dzieci siadają, Rodzic rzuca piłkę do dziecka i prosi o podanie przeciwieństwa do słowa, które wypowie, np. wysoki – niski, młody – stary, mały – duży, chudy – gruby. Następnie dzieci przejmują piłkę, wymyślają własne przymiotniki na określenie cech zewnętrznych człowieka. Rodzic podaje przeciwieństwa.
  •  „Co mam podobnego?” – rozmowa na temat podobieństw i różnic pomiędzy dziećmi na świecie, szukanie podobieństw w wyglądzie zewnętrznym osób, wypowiadanie się na dany temat.
  • Praca z KP4.26a – wypełnienie i omówienie kart wypełnionych przez dzieci na swój temat, doskonalenie zdolności grafomotorycznych, budowanie wypowiedzi.
  •  Praca z KP4.25 – doskonalenie percepcji wzrokowej i zdolności grafomotorycznych, kodowanie.

WTOREK

  • ZESTAW ĆWICZEŃ – WZMACNIAJĄCY MIĘŚNIE BRZUCHA I GRZBIETU.

Rozgrzewka:

  • bieg w miejscu z wysokim unoszeniem kolan przez 15 sekund,
  • 10 pajacyków,
  • 10 sek dużych wiatraków w przód (tj. naprzemianstronne krążenia ramion w przód)
  • 10 sek dużych wiatraków w tył (tj. naprzemianstronne krążenia ramion w tył)
  • 5 razy krążymy biodrami w prawą i 5 w lewą stronę (dłonie układamy na bioderkach),
  • łączymy nogi, kładziemy dłonie na kolana i 5 razy zginamy i prostujemy złączone kolana (zwracając uwagę na złączone stopy),
  • 10 tzw. „piłeczek” w miejscu (skoki obunóż w miejscu),
  • w siadzie skrzyżnym: klaskanie nad głową i z tyłu za plecami

  Ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha i grzbietu:

  • W pozycji niskiej – klęk podparty, tj. podłogę dotykają kolana oraz dłonie ułożone pod klatką piersiową, pośladki uniesione). Ruch: na „raz” podnosimy i prostujemy w kolenie dowolną nogę, na „dwa” noga wraca na miejsce, na „trzy” podnosimy i prostujemy drugą nogę i na „cztery” – powrót. Powtarzamy 5 razy na każdą stronę. Zwracamy uwagę aby wyprostowana noga była przedłużeniem kręgosłupa.
  •  Przejście do siadu klęcznego, tj. pośladki na piętach, kolana i stopy złączone, plecy proste, dłonie ułożone na udach. Ruch: na „raz” uniesienie prostych ramion do góry nad głowę, na „dwa” opuszczenie rąk na podłogę (do wyprostowania rąk), wytrzymujemy ok 5 sekund i powtarzamy pięć razy.
  •  Powrót do pozycji klęku podpartego – na „raz” brodę zbliżamy do prawego kolana, na „dwa” wracamy do pozycji wyjściowej, na „trzy” zbliżamy brodę do lewego kolana, a na „cztery” powrót. Powtarzamy 5 razy na każde kolano.
  •  Przechodzimy do leżenia przodem, tj. na brzuchu. Prostujemy ręce do przodu i łączymy nogi. Ruch: Na „raz” unosimy ręce, szyję i głowę do góry – wykonujemy wdech. Na „dwa” powrót i wydech. Powtarzamy 5 razy. Zostajemy w tej samej pozycji i na „raz” unosimy w tym samym czasie ręce i nogi do góry – wdech, na „dwa” wydech i powrót. Powtarzamy 5 razy

 

  • „Polubić różnice” – nauka wierszyka Dominiki Niemiec połączona z wykonaniem rysunku. Dzieci mają za zadanie narysować kolegę lub koleżankę, który jest inny / która jest inna od nich. Do wykonania rysunku używają pasteli olejnych. Podczas rysowania uczą się na pamięć wierszyka:

 

Polubić różnice Dominika Niemiec

Choć ktoś jest inny, inne ma zdanie,

Inny ma wygląd albo ubranie,

Mieszka w innym miejscu, je co innego,

Bawi się inaczej – może być twym kolegą.

Wystarczy tylko, że go zaakceptujesz,

A te różnice polubić spróbujesz.

 

  • Praca z KP4.26b – wykonanie kart pracy na temat samego siebie, dzielenie się z innymi informacjami o sobie. Dzieci wykonują kartę pracy, która stanie się wstępem do zajęć. Następnie opowiadają o sobie na podstawie rysunków i informacji, które w niej zawarły.
  • „Portret” – zabawa w rysowanie drugiej połowy swojego portretu, doskonalenie sprawności manualnej. Dzieci otrzymują połowę wydruku swojego zdjęcia. Drugą połowę zdjęcia dorysowują sami.

 

ŚRODA

  • „Dzieci świata” – rozmowa na temat wiersza Wincentego Fabera

W Afryce w szkole na lekcji,
Śmiała się dzieci gromada,
Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,
Że gdzieś na świeci śnieg pada.

A jego rówieśnik Eskimos,
Tez w szkole w chłodnej Grenlandii,
Nie uwierzył, że są na świecie
Gorące pustynie i palmy.

Afryki, ani Grenlandii
My także jak dotąd nie znamy,
A jednak wierzymy w lodowce,
W gorące pustynie, w banany.

I dzieciom z całego świata,
chcemy ręce uścisnąć mocno
i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,
jak i z nas samych wyrosną.

Rozmowa na temat wiersza. R. pyta dzieci: Z jakich stron świata pochodziły dzieci z wiersza? Dzieci starają się podać nazwy narodowości. Następnie odszukują dzieci występujące w wierszu wśród rozsypanych zdjęć dzieci z różnych stron świata. Próbują przykleić zdjęcia w odpowiednim miejscu na mapie świata. Podczas odszukiwania kolejnych zdjęć R. zadaje pytania precyzujące: Z czego śmiały się afrykańskie dzieci? W co nie uwierzyli Eskimosi? Co łączy wszystkie dzieci na świecie?

  • My Dzieci Świata-bajka edukacyjna

https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0

  • Posłuchaj piosenki Majki Jeżowskiej " Kolorowe dzieci"

https://www.youtube.com/watch?v=XMnJupsJnm8

  • Do wydruku pokoloruj- "Dzieci świata"

https://dzidziusiowo.pl/dla-dzieci/kolorowanki/dzieci-swiata

https://orlapolana.szkolnastrona.pl/download/pl/2020/04/kol-dzien-ziemi-2.pdf

  • "Dzień dobry dla wszystkich dzieci na świecie" ,posłuchaj piosenki i spróbuj zaśpiewać "Dzień dobry" w różnych językach

https://www.youtube.com/watch?v=2nYjGy_ZUG8

 

  • Przeczytanie opowiadania Uczta u motylków Agnieszka Filipkowska

Kerim i Jasira pojawili się w grupie Motylków kilka dni temu. Dzieci przyglądały im się z uwagą, bo wyglądali trochę inaczej i na początku niewiele mówili. Oboje mieli trochę ciemniejszą skórę, a ich czarne oczy patrzyły na innych badawczo i trochę nieufnie. Dziewczynka nosiła na głowie kolorową chustę, której nie zdejmowała nawet w budynku. Chłopiec był trochę starszy od siostry i dużo wyższy od pozostałych przedszkolaków, ale na razie pani dyrektor zdecydowała, że lepiej będzie nie rozdzielać rodzeństwa i przyjęła oboje do tej samej grupy. – Chcecie może poukładać puzzle? – pierwsza zagadnęła ich Julka, która jeszcze nie tak dawno sama była nowa w grupie Motylków i pamiętała, jak bardzo się wtedy denerwowała. Na śniadej twarzy Jasiry pojawił się nieśmiały uśmiech. Skinęła głową i dała się nowej koleżance poprowadzić do stolika z rozsypaną układanką. Dziewczynka uwielbiała układać puzzle. Ten moment, kiedy z zupełnego bałaganu zaczynał się nagle wyłaniać piękny obrazek i okazywało się, żewszystkie elementy idealnie do siebie pasują, napawał ją wielkim spokojem. W prawdziwym życiu nie zawsze było tak łatwo... – Ale jesteś szybka! – zawołała zachwycona Julka wpatrzona w zręczne palce Jasiry. – Nieźle! Już zrobiłaś prawie cały zamek! – Jeszcze niebo... i liście... – powiedziała skupiona na pracy dziewczynka. – I już. – Ja też już prawie skończyłam, zobacz – pochwaliła się Julka. – A wiesz, mamy tu też takie puste puzzle, na których można samemu narysować obrazek i potem go układać. Chcesz? Czarnooka koleżanka skinęła głową, po czym obie udały się w kierunku szuflad z przyborami plastycznymi. Dziewczynki wymyśliły, że każda z nich narysuje swoją rodzinę, a potem wymienią się puzzlowymi rysunkami i zobaczą, która szybciej go ułoży. Tymczasem chłopcy bawili się w drugim końcu sali. W ruch poszły gumowe dinozaury, które wydawały z siebie przeraźliwe odgłosy. Kerim był zachwycony zgromadzonym w przedszkolu zbiorem prehistorycznych gadów. Dotychczas widział je w książkach i na kartach, które zbierał od kilku miesięcy. Ale takie zabawki to zupełnie coś innego! Rozpoznał wśród nich pterodaktyla i brontozaura. Był nawet nieduży, zielony model diplodoka i lekko zużyty tyranozaur. Lubił te skomplikowane nazwy. Nazywanie dzikich bestii pomagało mu pokonać strach przed nimi. – Wrrrau! – ryczały potwory w rękach rozbawionych chłopców, którzy, choć widzieli się pierwszy raz w życiu, potrafili się razem świetnie bawić. – Ach, ci chłopcy, zawsze robią tyle hałasu! – skomentowała Julka zajęta szkicowaniem szczupłej sylwetki swojego taty. – Ja już prawie skończyłam, a ty? Jasira potrząsnęła przecząco głową. Spojrzała na rysunek koleżanki, na którym byli tylko Julka i jej rodzice. Wszyscy troje jechali na rowerach przez park. A na jej układance pojawiło się już sześć osób: mama, tata, ona, trójka jej rodzeństwa i to wciąż nie była cała rodzina. Jeszcze przecież trzeba narysować małego Alima i babcię Hanę. – O, macie piknik! – zawołała Julka, patrząc na narysowaną przez Jasirę rodzinę siedzącą wokół dużego koca zastawionego jedzeniem. – To nie piknik – sprostowała dziewczynka. – To nasz normalny obiad, w domu. – A gdzie stół i krzesła? – Nie ma. Siedzimy na podłodze – wyjaśniła Jasira. – Ale wam fajnie! Na mnie mama by krzyczała, że nie siedzę przy stole i kruszę na podłogę. To niesprawiedliwe! – oceniła Julka. – I jeszcze w dodatku macie naleśniki... – To nie są naleśniki, to pita. Taki arabski chleb. Maczamy go w hummusie albo oliwie – oczy Jasiry zalśniły na myśl o pysznym jedzeniu w gronie najbliższych. – A może pobawimy się w dom i pokażę ci, jak to u nas wygląda? – zaproponowała. – Super pomysł! – ucieszyła się Julka. – Ale chyba będziemy potrzebowały więcej osób, bo twoja rodzina jest taka duża. Znalezienie chętnych do zabawy na szczęście wcale nie było trudne. Dywanik w kąciku kulinarnym wkrótce zapełnił się plastikowymi talerzami oraz szmacianymi warzywami i owocami. Siedzące dookoła dzieci wzajemnie częstowały się zabawkowymi potrawami. Także wielbiciele dinozaurów dołączyli do tej uczty i nawet dla ich pupili znalazły się jakieś smaczne kąski. – Kochana, ta pieczeń jest doprawdy wyborna! – Tereska z wdziękiem naśladowała swoją ciocię, pochłaniając niewidzialne danie. – Spróbuj musu jabłkowego! Po prostu felicja! – zachwycała się Kasia. – Chyba raczej delicja... – poprawiła ją Julka. – Hmm... naleśniki z lodami z marchewki i kalafiora! Pychotka! – wygłupiał się Julek. – I do tego sos mrówkowy! – wtórował mu Kerim. Wspólna biesiada trwała do czasu, aż pani Małgosia, roznosząca w przedszkolu obiady, zaprosiła dzieci do stołu na prawdziwy posiłek. Ale tak naprawdę nawet wtedy nie przerwano zabawy w nadawanie potrawom śmiesznych nazw. Pani Marta patrzyła z rozrzewnieniem na to, jak dzieci potrafią się razem świetnie bawić, nawet gdy są tak różne i pochodzą z różnych stron świata. Pomyślała, że nazwa Motylki tak bardzo pasuje do jej grupy. Tyle tu różnych barw i wszystkie do siebie doskonale pasują! Mamy różny kolor skóry i inne zwyczaje, Lecz w zabawie ta odmienność nieważną się staje. Ty masz piegi, on ma loki, ja mam skośne oczy. Gdy mnie poznasz, sam dostrzeżesz, jak wiele nas łączy.

Po przeczytaniu opowiadania R. zadaje dzieciom pytania: Jak wyglądali Kerim i Jasira? Jakie zabawy zaproponowały dzieci nowej koleżance i nowemu koledze? Co przedstawiały rysunki Julki i Jasiry? Co zdziwiło Julkę na rysunku Jasiry?

  • Praca z KP4.27b – budowanie wypowiedzi, doskonalenie zdolności grafomotorycznych, poszerzanie wiedzy ogólnej, szukanie wspólnych zabaw i zajęć dla dzieci z różnych stron świata. R. pyta dzieci: Co łączy dzieci na całym świecie? Gdyby wyjechały teraz do innego państwa, co mogłyby robić wspólnie z dziećmi z innych krajów?
  • Praca z KP4.27a – doskonalenie sprawności manualnej, percepcji słuchowej, poszerzanie wiedzy ogólnej. R. włącza dzieciom dwa utwory

La raspa (muzyka meksykańska)

https://www.youtube.com/watch?v=edUxc_LaJ1E

Krakowiaczek

https://www.youtube.com/watch?v=49ktO0D8S9Q

Dzieci dobierają muzykę do odpowiednich rysunków postaci na karcie i kolorują właściwe kółka.

 

CZWARTEK

  • UNICEF – zapoznanie dzieci z logo i działalnością UNICEF-U. Rozmowa na temat praw i obowiązków dzieci. Zapoznanie dziecka z prawami dziecka. Pokazujemy logo organizacji UNICEF-U. Pytamy dziecko: co przedstawiono na logotypie?, Czym zajmuje się ta UNICEF? Zachęcam do opowiedzenia dziecku o działalności Unicefu. Następnie przechodzimy do rozmowy o prawach i obowiązkach. Pytamy: Co to są prawa?, czym różnią się prawa od obowiązków? Czy dzieci też mają prawa i obowiązki?, Jakie?

Prawa dziecka - prezentacja

https://www.youtube.com/watch?v=hbfLxqiefqw

  • prawo do życia i tożsamości (posiadania imienia)
  • prawo do informacji
  • prawo do wychowania w rodzinie
  • prawo do wyrażania własnych poglądów
  •  prawo do prywatności
  •  prawo do edukacji (nauki)
  •  prawo do odpoczynku (zabawy)
  • ochrona przed przemocą
  •  ochrona przed konfliktem

Dziecko zastanawia się na czym polega ich przestrzeganie, jak te prawa mogą być łamane.

Film edukacyjny ,,Nasze Prawa Ważna Sprawa’’

https://www.youtube.com/watch?v=z1MolQYJmy4

  • Rozwijanie zainteresowań plastycznych poprzez tworzenie przestrzennych kompozycji z plasteliny. Praca plastyczna,  Pszczółka, zobacz jak łatwo ulepić pszczółkę krok po kroku.

https://www.youtube.com/watch?v=ODdR74NIq6Y

 

PIĄTEK

 

  • „Daty” – przyporządkowanie dat świąt związanych z rodziną odpowiednim zdjęciom. Zachęcam do wydrukowania lub napisania własnoręcznie na kartach daty: 26 maja, 23 czerwca, 21 stycznia, 22 stycznia, i czerwca oraz pokazania zdjęć: dziecka, taty i mamy, babci i dziadka. Dziecko ma za zadanie odgadnąć, co wspólnego mają ze sobą wszystkie daty. Wybiera wśród nich tę, która jest Dniem Dziecka. Przyporządkowuje inne daty świętom. Łączy każdą datę z odpowiednim zdjęciem. Możemy zapytać dziecko czy wie dlaczego obchodzony jest Dzień Dziecka. Możemy też przypomnieć informacje o prawach dziecka.
  • „Dzieci w trudnej sytuacji” – rozmowa o dzieciach na świecie będących w trudnej sytuacji, uwrażliwienie na losy innych. Rodzic pokazuje zdjęcia smutnego i uśmiechniętego dziecka. Rodzic pyta: Dlaczego nie wszystkie dzieci na świecie są szczęśliwe w Dniu Dziecka?, Co może powodować taki stan? Rozmowa o dzieciach samotnych, biednych, głodnych, w trudnej sytuacji życiowej, pracujących itp.
  • Praca z KP4.28 – doskonalenie zdolności grafomotorycznych i koordynacji wzrokowo-ruchowej, percepcji wzrokowej, odwzorowanie.
  • „Dzień dziecka na świecie” – omówienie sposobów obchodzenia Dnia Dziecka na świecie. Przygotowujemy napisy do czytania globalnego: FRANCJA, WŁOCHY, POLSKA, TURCJA, MEKSYK, oraz daty: 1 czerwca, 6 stycznia, 23 kwietnia,30 kwietnia oraz zdjęcia przedstawiające: pinatę, dzieci bawiące się na boisku szkolnym, dwie korony królewskie, budynek parlamentu z fotografią Turcji (zdjęcia można pokazać w internecie). Po odczytaniu każdej z poniższej informacji dziecko wybiera odpowiedni podpis, zdjęcie i datę.

– Polska: 1 – czerwca – bardzo często lekcje i zajęcia są odwołane, w placówkach organizuje się pikniki i festyny, dzieci dostają drobne prezenty i łakocie.

– Turcja: 23 – kwietnia – Dzień dziecka przypada tu tego samego dnia co Święto Niepodległości. W tym dniu dzieci odbywają wycieczki do Tureckiego parlamentu.

– Francja i Włochy – 6 – stycznia – święto rodzinne, wspólna kolacja z rodziną, spożywanie ciasta z wróżbą. Dzieci otrzymują koronę Króla i Królowej.

– Meksyk: – 30 kwietnia – Dzień Małych Mułów obchodzony podczas Bożego Ciała. Dzieci biorą udział w procesji, w festynach, rozbijają piniatę – kulę wypełnioną słodyczami i zabawkami.

Rodzic prosi dziecko o uporządkowanie dat. Pyta: Które dzieci będą obchodzić Dzień Dziecka jako pierwsze?, Dziecko przypominają sobie nazwy miesięcy i dni tygodnia.

 

Pozdrawiamy cieplutko

Renata Poznańska

Pani Jolanta Jakubowicz

 

 

 

 

Przeczytaj: PSZCZÓŁKI GRUPA IV ...
1 z 46
Przedszkole Miejskie Nr 2 w Lubartowie

Przedszkole Miejskie Nr 2 w Lubartowie
ul. Kościuszki 1
21-100 Lubartów
tel.: 81 855 25 36
email: przedszkole.miejskie2@wp.pl