Aktualności

PSZCZÓŁKI GRUPA IV

PSZCZÓŁKI GRUPA IV

2020-04-14

 

Drodzy Rodzice!  Pszczółek

Serdecznie zachęcam do skorzystania z materiałów na tydzień o tematyce  „Praca rolnika „.  Są to propozycje, które można wykorzystać podczas pobytu w domu. Zapraszam  do wspólnej zabawy z dziećmi.

Temat tygodnia :  PRACA ROLNIKA

Tematy dnia :

  1. NA POLU.  CELE OGÓLNE: poznanie różnic między sianem a słomą; doskonalenie umiejętności szeregowania.
  2. POLNE ROŚLINY.  CELE OGÓLNE: doskonalenie umiejętności rozpoznawania i podawania nazw roślin rosnących na polu; doskonalenie chwytu pęsetkowego i motoryki małej
  3. JAK POWSTAJE CHLEB.  CELE OGÓLNE: doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych; rozszerzanie słownika dziecka; doskonalenie umiejętności opisu
  4. MASZYNY ROLNICZE.  CELE OGÓLNE: poznanie nazw i działania maszyn rolniczych; ekspresja twórcza
  5.  PRODUKTY EKOLOGICZNE.   CELE OGÓLNE: poszerzanie wiedzy na temat produktów ekologicznych; ekspresja twórcza

 

„Wieś i miasto” – szukanie różnic i podobieństw na podstawie zdjęć. Rodzic. pokazuje dzieciom zdjęcia terenów wiejskich i miejskich. Prosi o wskazanie różnic i podobieństw. Pyta, których terenów w Polsce jest więcej, i wskazuje na mapie tereny nizinne.

„Słoma i siano” – polisensoryczne porównywanie słomy i siana, czytanie globalne. Rodzic, wprowadza do czytania globalnego wyrazy: siano i słoma. Pyta dzieci, czym różni się słoma od siana (siano – wysuszona trawa, pożywienie dla zwierząt, słoma – odpadowy materiał po koszeniu zboża, siano – bardziej miękkie, słoma – szorstka, siano – zielone, słoma – żółta). W razie możliwości Rodzic.  udostępnia dzieciom siano i słomę do polisensorycznego poznania (jeśli to niemożliwe, dzieci powinny zobaczyć choć zdjęcia).

„Kosiarze” – zabawa ruchowa, fabularyzowana

- ćwiczenia ruchów obu ramion. Przy włączonej dowolnej muzyce dziecko naśladuje ruchy kosiarzy (ruchy obu ramion jednocześnie – skręty tułowia). Gdy muzyka ustaje, kosiarze odpoczywają (dziecko siada ze skrzyżowanymi nogami). Zabawa jest kontynuowana, gdy rodzic ponownie włącza muzykę.

 „Od ziarenka do bochenka” – opowieść ruchowo-naśladowcza połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi:                                                                                                                                                              – Pociąg: Jedziemy dziś do gospodarstwa rolnego pociągiem (ciuch, ciuch, ciuch – naśladowanie odgłosów, dzieci tworzą pociąg). Przekonamy się, jak wygląda życie na wsi… – Koniki: Jedziemy na konikach do pana rolnika (odgłos kląskania). – Praca rolnika: Najpierw rolnik sieje zboże (siejeje, siejeje, siejeje), deszcz pada na pole (kap, kap, kap), potem zboże rośnie i dojrzewa, a wietrzyk śpiewa (szszszsz). Słońce grzeje całe lato (uf, uf, uf), nastała pora zbiorów, już na pole wjeżdża kombajn (wrrrr, wrrrrrrr, wrrrrrr). Kombajn przesypuje ziarno na wozy (szszszszsz), rolnik wiezie ziarno ciągnikiem do młynarza (wrrrr, wrrrrr, wrrrr). Młyn: Młynarz w młynie zmiele ziarnka (szerokie otwieranie ust i kręcenie szczęką), z ziaren powstanie mąka. Aaaa– psik! Wpadła do nosków! Mąka jest gotowa, do piekarni jedziemy samochodem (brum, brum, brum). Nocą, kiedy dzieci śpią (sen – chrapanie), piekarz piecze z mąki chleb i bułki (naśladowanie ruchu wyrabiania ciasta). – Piekarnia: Z samego rana samochody (brum, brum) z piekarni ruszają do sklepów, by dostarczyć pieczywo. Uwaga, jeszcze gorące (parzy – dmuchanie), ale jak pięknie pachnie (wąchanie – głęboki wdech i wydech). – Pociąg: Wracamy pociągiem (ciuch, ciuch ciuch) do domu.

Zabawa muzyczna do piosenki ludowej Zasiali górale – osłuchanie z piosenką ludową, interpretacja ruchowa

https://www.youtube.com/watch?v=FqTWisd-Qtc

 „Rośliny zbożowe” – rozpoznawanie roślin zbożowych, okopowych, oleistych i włóknistych – klasyfikacja, opisywanie, logiczne myślenie, czytanie globalne. Rodzic. przynosi zdjęcia lub naturalne okazy roślin zbożowych (np. żyto, pszenica, owies, kukurydza, jęczmień), roślin okopowych (buraki, ziemniaki, marchew, rzepa), oleistych (słonecznik, len, rzepak) i włóknistych (len, konopie). Rodzic. prosi dzieci, by podzieliły rośliny na grupy. Dzieci próbują scharakteryzować rośliny należące do jednej grupy. Rodzic.pyta, czym różnią się od siebie rośliny zbożowe (kwiaty zbóż i owoce mogą tworzyć kłos, kolbę lub więch). Dzieci zastanawiają się nad nazwą „rośliny okopowe” (okopuje się je podczas sadzenia, a następnie wykopuje z ziemi). Rodzic. opowiada dzieciom o pochodzeniu nazwy roślin oleistych i włóknistych (produkcja oleju oraz  wytwarzanie nici i włókien). Na koniec Rodzic. wprowadza wyrazy globalne do czytania: oleiste, włókniste, okopowe, zbożowe.

Rośliny oleiste i włókniste

https://www.youtube.com/watch?v=lC3LgMAuUD4

Rośliny zbożowe

https://www.youtube.com/watch?v=hm2zD4Ozqac

https://www.youtube.com/watch?v=IeBQ2CsejzM

Jak produkowany jest chleb

https://www.youtube.com/watch?v=kWq3VMWJ9MA

Od ziarenka do bochenka - lekcja dla przedszkolaków

https://www.youtube.com/watch?v=ywS5YL9m6pI

Jak powstaje chleb? Wizyta z kamerą w piekarni

https://www.youtube.com/watch?v=kPhS_7ZgvoA

 

„Jak powstaje popcorn?” – poszerzanie wiedzy dzieci dotyczącej kukurydzy i jej wykorzystania. Rodzic  przynosi popcorn. Zadaje dzieciom pytania: Kiedy najczęściej jecie popcorn? Z czego się go wytwarza? W jaki sposób robi się popcorn? Czy popcorn może być tylko słony? Jak inaczej wykorzystuje się kukurydzę? (zjadanie całych kolb, kukurydza konserwowa, mąka kukurydziana)

 „Kukurydza” – praca plastyczna. Dzieci rysują kolbę kukurydzy żółtym flamastrem. Zielonym flamastrem dorysowują łodygę i liście. Maczają paluszek w żółtej farbie, robią odciski, tworząc miejsce na ziarna kukurydzy. Wypełniają żółte pola prawdziwymi ziarnami kukurydzy.

Rolnik  sam w dolinie - zabawa taneczna do piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=kVVKcnxqm9U

Zwierzęta na wsi część 1 (odgłosy, zagadki, zadania)

https://www.youtube.com/watch?v=v4R2rkylrc0

Wędrówki Skrzata Borówki - odc. 9 - Pole

https://www.youtube.com/watch?v=nWS6MHbPJz4

 

Degustacja różnego rodzaju pieczywa (pszenne, żytnie, razowe, bułka, rogal, bułka maślana itp.). Dzieci dostają na talerzykach kawałeczki różnego rodzaju produktów piekarskich. Smakują pieczywo, określają jego smak, zapach i kolor.

Następnie dzieci próbują przyporządkować kawałki pieczywa danym bochenkom (przedstawionym na zdjęciu lub rzeczywistych) i podać nazwy różnego rodzaju pieczywa. Dzieci charakteryzują różne produkty piekarskie – porównują kolor, wielkość, strukturę i kształt (rogalik, podłużny, owalny itd.). Rodzic,  prosi dzieci, by używały przy opisywaniu jak największej liczby przymiotników.

„Skąd się bierze chleb?” – pogadanka na temat różnych rodzajów mąki, z której pozyskuje się produkty piekarskie. Rodzic, zadaje dzieciom pytania: Skąd się bierze chleb? Czy wszystkie rodzaje pieczywa, które wam smakowały, były zrobione z mąki pszennej? Z czego wytwarza się to pieczywo? Jakie rodzaje mąki jeszcze wyróżniamy? (ziemniaczana, żytnia, razowa, kukurydziana, jaglana, lniana). Dzieci przypominają sobie zboża poznane wcześniej.

Zabawa manualna – przygotowywanie ciasta na chleb, wypiek chleba

Maszyny i Pojazdy w Gospodarstwie Rolnym-  wysłuchaj opowiadanie

https://www.youtube.com/watch?v=4eYtuGZYYHU&feature=emb_title

Czerwony traktor i ciężka praca

https://www.youtube.com/watch?v=fMMI3mkv0hA

Traktor” – praca plastyczna. Dzieci tworzą traktor z dwóch patyczków logopedycznych przyklejonych do kartki. Dodają kółka z papieru kolorowego oraz dorysowują kierownicę i resztę rysunku.

 „Maszyna przyszłości” – zabawa plastyczna, rysowanie maszyny przyszłości, która ułatwi rolnikom prace na polu.

Zabawa edukacyjna.  Na czym polega długość ?

Przetnij 20 słomek na części o różnych długościach: krótkie, średnie i długie. Na kartce papieru odrysuj te trzy długości. Pomieszaj słomki. Poproś dziecko, by brało po jednej słomce i mówiło, czy jest krótka, średnia, czy długa. Sprawdzajcie odpowiedzi według wzoru odrysowanego na kartce. Wygrywa osoba, która poda najwięcej poprawnych odpowiedzi. To ćwiczenie dobrze rozwija umiejętność szacowania.

Skąd się biorą produkty ekologiczne? film animowany

https://www.youtube.com/watch?v=4VhGmy1zR1w

    Zachęcam  rodziców do dzielenia się chwilami spędzonymi z dziećmi w domu, wysyłajcie fotografie na adres e-mail  reniapoz@o2.pl   Zamieścimy je na stronie internetowej naszego przedszkola  w galerii pt.„ Zabawy naszych przedszkolaków  w domu”.

 

Pozdrawiam cieplutko

Renata Poznańska

 

Przedszkole Miejskie Nr 2 w Lubartowie

Przedszkole Miejskie Nr 2 w Lubartowie
ul. Kościuszki 1
21-100 Lubartów
tel.: 81 855 25 36
email: przedszkole.miejskie2@wp.pl